Jak ustrzec się przed internetowymi oszustami?

Jak ustrzec się przed internetowymi oszustami?

Rosnące znaczenie Internetu sprawia, że w przestrzeni internetowej rośnie liczba oszustw. Wielu oszustw internetowych można jednak uniknąć poprzez przestrzeganie określonych reguł korzystania z Internetu. Jakie są podstawowe metody stosowane przez oszustów...

Rosnące znaczenie Internetu sprawia, że w przestrzeni internetowej rośnie liczba oszustw. Wielu oszustw internetowych można jednak uniknąć poprzez przestrzeganie określonych reguł korzystania z Internetu. Jakie są podstawowe metody stosowane przez oszustów internetowych?

Wiele oszustw realizowanych jest bardzo podobnymi metodami. Odpowiednie zachowanie przy korzystaniu z Internetu pozwala na uniknięcie oszustw realizowanych podobnymi metodami. Zapoznanie się ze sposobami unikania oszustw internetowych pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa związanego z korzystaniem z płatności internetowych, poczty internetowej, kont bankowych.

Fałszywe wiadomości

Jedną z najbardziej popularnych metod stosowanych przez oszustów internetowych jest wysyłanie fałszywych wiadomości, które są podobne do powiadomień wysyłanych przez firmy działające w przestrzeni internetowej. Dotyczy to między innymi tworzenia fałszywych wiadomości podszywających się pod powiadomienia wysyłane przez banki, systemy płatnicze, operatorów poczt. Fałszywa wiadomość pozwala oszustwom na uzyskanie danych użytkowników w postaci loginów, haseł do kont bankowych, poczt elektronicznych, rachunków, kont w serwisach internetowych. Bardzo ważne jest dokładne sprawdzanie wiadomości, które dostaje się w formie e-mail czy SMS. Jeśli adres e-mail wydaje się podejrzany najlepszym rozwiązaniem jest nie otwieranie takiej wiadomości. Nie warto również klikać na informacje podane w wiadomości e-mail a znacznie lepszym rozwiązaniem jest bezpośrednie sprawdzanie wiadomości na kontach bankowych, operatorów telekomunikacyjnych, gdzie wbudowane są funkcje wysyłania wiadomości do klientów. Warto również brać pod uwagę, że firmy nie proszą swoich użytkowników o podawanie haseł, loginów bezpośrednio w wiadomości wysłanej e-mail.

Jak chronić się przed oszustwami?

Bardzo ważne jest przestrzeganie pewnych zasad dotyczących użytkowania Internetu, które pozwalają na znaczne ograniczenie ryzyka związanego z dostępem oszustów do wrażliwych danych. Niezbędne jest korzystanie z dobrze oceniane programu antywirusowego. Jednocześnie gdy program takie jest zainstalowany na komputerze ważne jest by regularnie go aktualizować. Warto również korzystać z programów pozwalających na zabezpieczenie poczty przed spamem czy też pozwalających na wykrywanie programów instalujących się na komputerze jako tzw. robaki.

Gdy korzysta się z Internetu ważne jest by nie podawać osobistych danych w nadmiernej ilości miejsc, gdyż dane takie mogą być następnie wykorzystane przez roboty wysyłające wiadomości do wysyłania spamu. Nie powinno się również ściągać danych ze stron internetowych, które są nieznane, trudno je zweryfikować pod kątem bezpieczeństwa. Istnieje wówczas duże ryzyko ściągnięcia szkodliwego oprogramowania. Odbierając wiadomości e-mail nie należy klikać odsyłaczy, które mogą często prowadzić do fałszywych stron lub stron zainfekowanych szkodliwym oprogramowaniem. Jeśli otrzymuje się wiadomości trafiając do spamu należy bardzo ostrożnie podchodzić do ich otwierania.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.