Szkolenia okresowe BHP dla pracowników

Szkolenia okresowe BHP dla pracowników

Pracodawca może dopuścić do pracy na stanowisku tylko odpowiednio przeszkolonego pracownika – powinien on znać zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące na danym stanowisku i obowiązujące go zasady pracy. Jednak szkolenia wstępne BHP tego rodzaju to jeszcze nie wszystko. Pracodawca powinien pamiętać także o regularnych szkoleniach okresowych w zakresie BHP. Kiedy trzeba je wykonać?

Znajomość zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest bardzo ważna na każdym stanowisku. To właśnie brak ich znajomości oraz przestrzegania to główne przyczyny wypadków przy pracy. Ponadto pracodawca, który nie wysyła pracowników na takie szkolenia, sam narażony jest na odpowiedzialność podczas kontroli z Państwowej Inspekcji Pracy.

Przed dopuszczeniem pracownika do pracy pracodawca musi zorganizować dla niego szkolenie wstępne. Dotyczy to nie tylko pracowników przyjmowanych na podstawie umowy o pracę, ale również umów cywilnoprawnych. Przeszkoleni muszą być również praktykanci. Po takim szkoleniu wstępnym BHP nie kończą się jednak obowiązki pracodawcy w tym zakresie. Musi on również szkolić pracowników okresowo.

Po co wykonuje się szkolenia okresowe BHP?

Głównym celem szkoleń okresowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy jest zaktualizowanie i ugruntowanie wiedzy pracowników w tym właśnie temacie. Czasami zmieniają się przepisy BHP, czasami pracownicy zapominają o tym, jak bezpiecznie pracować na swoim stanowisku, wobec tego tylko jedno szkolenie wstępne do za mało, aby można było mówić o przestrzeganiu zasad BHP w ciągu wielu lat bez ich przypomnienia.

Obowiązek szkolenia BHP dotyczy każdego pracodawcy – podobnie jak w przypadku szkoleń wstępnych, koszty pokrywa firma. Szkolenia tego rodzaju najczęściej zlecane są zewnętrznym firmom działającym w zakresie BHP, jako że tylko niektóre firmy zatrudniają własnych specjalistów tego rodzaju. Co ważne, szkolenia te można prowadzić też on-line.

Jak często należy przeprowadzać okresowe szkolenia BHP?

Pierwsze szkolenie okresowe BHP powinno być przeprowadzone w okresie 12 miesięcy od szkolenia wstępnego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych oraz robotniczych.

Od tego szkolenia można potem przeszkolić pracowników w dłuższych okresach w zależności od zajmowanych stanowiska pracy.

- pracownicy administracyjno-biurowi i inni niewymienieni powyżej, których charakter pracy związane jest z narażeniem na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych albo z odpowiedzialnością w zakresie BHP – co najmniej raz na 6 lat

- pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych – co najmniej niż raz na 3 lata

- pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych, na których występują szczególnie duże zagrożenia dla bezpieczeństwa lub zdrowia pracowników – co najmniej 1 raz w roku

- osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami: kierownicy, mistrzowie, brygadziści – co najmniej raz na 5 lat

- pracownicy inżynieryjno-techniczni, w tym projektanci, konstruktorzy maszyn i innych urządzeń technicznych, technolodzy i organizatorzy produkcji – co najmniej raz na 5 lat

- pracownicy służby BHP i inne osoby wykonujące zadania tej służby – co najmniej raz na 5 lat

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.