Na czym polega świadomość marki i jak można ją kształtować?

Na czym polega świadomość marki i jak można ją kształtować?

Świadomość marki jest w obecnych czasach bardzo ważna – dzięki niej konsumenci czują się lepiej związani z konkretną marką i częściej wybierają jej ofertę. Jak zatem budować świadomość marki? Zachęcamy do zapoznania się z naszymi poradami!

Brand awareness, czyli tak zwana świadomość marki jest obecnie jednym z głównych czynników wpływających na wartość marki. Dzięki niej możliwe jest skuteczniejsze prowadzenie kampanii marketingowych, efektywniejsze zarządzanie firmą, a także osiągniecie wyższych zysków.

Wyróżniamy trzy poziomy świadomości marki:

  • świadomość spontaniczna – klient może podać różne marki bez pomocy ankietera przy badaniach świadomości
  • świadomość wspierana marki – oznacza odsetek klientów, którzy deklarują znajomość konkretnej marki, która została wspomniana
  • świadomość natychmiastowa, która nazywana jest również TOM (ang. Top of Mind) – odnosi się ona do klientów, którzy wskazują daną markę jako pierwszą, która przychodzi im do głowy – dla firmy to najkorzystniejsza opcja, ponieważ jej marka kojarzona jest wtedy od razu

Świadomość marki może być kształtowana na różne sposoby, między innymi może odbywać się samodzielnie, ale również może być ona wspomagana przez różnego rodzaju działania marketingowe oraz PR-owe. Dzięki temu można stworzyć taką markę, która będzie indywidualnie odpowiadała grupie docelowej, a tym samym pozwoli firmie na uzyskanie lepszej pozycji rynkowej na tle konkurencji.

Czym jest budowanie świadomości marki?

Wiele firm decyduje się obecnie na działania w zakresie budowania świadomości marki, czyli na tak zwany branding. Mowa tutaj dokładnie o technice marketingowej, która polega na stworzeniu oraz utrwaleniu w umysłach konsumentów faktu istnienia danej marki, a także jej pozytywnego wizerunku.

To podstawa w celu efektywniejszego sprzedawania produktów oraz usług – wówczas przekaz reklamowy musi być skierowany do danej grupy docelowej, a także powinien być spójny. W takim przypadku marka, która jest koncepcją, zaczyna być ściślej kojarzona z oferowanymi przez firmę produktami, usługami, a także pomaga w tworzeniu jej lepszej reputacji. To z kolei przekłada się na budowę grupy stałych, wiernych klientów.

Jak buduje się świadomość marki?

W celu budowy świadomości marki wykorzystuje się różnego rodzaju działania – najczęściej są one powierzane ekspertom w tej dziedzinie, czyli specjalistycznym agencjom, które mają niezbędne doświadczenie.

Świadomość marki kształtowana jest na różne sposoby, między innymi poprzez dobór jej odpowiedniej nazwy, gdy marka jeszcze jej nie posiada, przez jej identyfikację wizualną, w tym przez logotyp, kolory, grafiki, w tym wyglądu opakowania. Również nie bez znaczenia jest odpowiednie hasło reklamowe, ważny jest wpadający w oko adres strony internetowej, dlatego dla przy budowaniu świadomości marki znaczenie ma bardzo wiele czynników.

Właściwie ukształtowana świadomość marki pozwala wówczas na lepsze dotarcie do klientów, ponieważ odzwierciedla ona wtedy także ich stan świadomości, pomagając w podjęciu decyzji zakupowej.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.