Zasięg całkowity i efektywny w reklamie

Zasięg całkowity i efektywny w reklamie

W reklamie często możemy spotkać się z terminem zasięgów. Można podzielić je na dwa rodzaje, a mianowicie na zasięg całkowity oraz efektywny. Do czego dokładnie odnoszą się te dwa terminy?

Dobra reklama to taka, która będzie w stanie dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, w tym samym zwiększy ona również szansę na zyski dla firmy, która jest reklamodawcą. Mowa tutaj o tak zwanym zasięgu, czyli o oszacowane liczbie odbiorców, do której dana reklama może dotrzeć.

Zasięg reklamy nie ma jednak tylko znaczenia geograficznego, ale, oczywiście, również może on na nim bazować. W szerszym tego słowa znaczeniu mamy do czynienia z grupą klientów, którzy spotkają się z konkretną reklamą – może być ona prezentowana w różnych mediach, na przykład w internecie, prasie, w telewizji. Przykładowo, reklama telewizyjna emitowana w ogólnopolskiej stacji będzie posiadała o wiele większy zasięg niż ta, która będzie puszczana w małej, lokalnej telewizji.

Z pojęciem zasięgu reklamy związane są również dwa jej rodzaje:

  • zasięg całkowity
  • zasięg efektywny

Czym dokładnie są tego rodzaju zasięgi i w jaki sposób są one wyznaczane? Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi objaśnieniami.

Zasięg całkowity

Pod pojęciem zasięgu całkowitego mamy na myśli procent określonej grupy docelowej, który podczas prowadzenia kampanii reklamowej zetknął się z danym komunikatem reklamowym co najmniej jeden raz. Zasięg całkowity przy kampaniach reklamowych często określany jest również jako zasięg +1.

Zasięg całkowity jest jedną z najbardziej popularnych i najczęściej używanych miar statystycznych dla kampanii reklamowych. Do jego wyznaczania stosowane są różne metodologie.

Przy podawaniu zasięgu całkowitego najczęściej wyróżnia się zasięgi dla każdego medium osobno, na przykład dla internetu, prasy, telewizji czy dla radia.

Zasięg efektywny

Z pojęciem zasięgu całkowitego związany jest również termin zasięgu efektywnego. Jest on często używany w tak zwanej „starej szkole marketingu i reklamy”. Odnosi się on do procentu grupy docelowej, który zetknął się z konkretnym przekazem reklamowym co najmniej z efektywną częstotliwością.

Czym dokładnie jest w tym przypadku efektywna częstotliwość? Mamy do czynienia z częstotliwością w postaci zakładanej minimalnej liczby kontaktów z przekazem reklamowym, który jest uznawany za skuteczny do realizacji celów kampanii reklamowej. Zatem efektywna częstotliwość może mieć różne poziomy w zależności od tego, jakie został założone dla danej kampanii.

Jak osiągnąć największe zasięgi kampanii reklamowej?

Oczywiście, głównym celem przedsiębiorcy decydującego się na rozpoczęcie kampanii reklamowej jest osiągnięcie jak największych zasięgów. W tym właśnie celu prowadzi się także wcześniejsze badania grupy docelowej, do której dobiera się następnie metody promocji.

Najlepiej powierzyć działania w tym właśnie zakresie agencjom reklamowym, które są w stanie zaoferować swoim klientom kompleksowe i profesjonalne wsparcie od momentu wykonania niezbędnych badań i analiz, przez zaprojektowanie kampanii, a skończywszy na jej wdrożeniu oraz nadzorowaniu.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.