Analiza SWOT dla firmy

Analiza SWOT dla firmy

Jedną z często przeprowadzanych analiz biznesowych, którą możemy zobaczyć między innymi w biznesplanach, jest analiza SWOT. Jest to popularna heurystyczna technika przeznaczona do porządkowania i analizy informacji i pomocna w podejmowaniu decyzji.

Czym jest analiza SWOT?

Samo określenie SWOT wywodzi się od angielskich słów określających cztery główne składowe tej właśnie analizy, a mianowicie są to Strengths, Weaknesses, Opportunities i Threats. Pozwala ona przeanalizować informacje w celu przygotowania strategii działania opartej na silnych stronach i szansach, przy równoczesnym usuwaniu albo ograniczaniu słabych stron i zagrożeń.

Analiza SWOT jest stosowana w zarządzaniu do analizowania zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego otoczenia organizacji. Może być ona wykorzystywana do prowadzenia analiz projektów czy konkretnych przedsięwzięć biznesowych. Jest wobec tego jednym z uniwersalnych narzędzi stosowanych w analizie strategicznej.

Analiza SWOT zakłada podzielenie posiadanych informacji na cztery różne kategorie czynników strategicznych. Zaliczamy je do grup:

  • S (Strengths) – mocne strony, czyli elementy, które stanowią atut, przewagę, zaletę
  • W (Weaknesses) – słabe strony, czyli elementy, które stanowią słabość, barierę, wadę
  • O (Opportunities) – szanse, czyli elementy, które stanowią szansę na korzystną zmianę
  • T (Threats) – zagrożenia, czyli elementy, które stanowią niebezpieczeństwo niekorzystnej zmiany

Gdy informacji nie jesteśmy poprawnie zaklasyfikować do żadnej z powyższych grup, wówczas jest ona odrzucana jako nieistotna strategicznie i niebrana jest pod uwagę.

Macierz w analizie SWOT

Przy analizie SWOT stosuje się specjalną czterodzielną macierz (tabelę) pozwalającą na sklasyfikowanie i zapisanie wszystkich informacji.

W lewej połowie znajdują się kategorie pozytywne, czyli mocne strony i szanse, z kolei po prawnej stronie czynniki negatywne, czyli słabe strony i zagrożenia.

W górnej części tabeli znajdują się czynniki zewnętrzne, czyli cechy organizacji takie jak mocne strony i słabe strony, natomiast w dolnej części  znajdują się czynniki zewnętrzne, czyli cechy otoczenia takie jak szanse i zagrożenia.

Odczytanie wyników w analizie SWOT

Na podstawie informacji wpisanych do macierzy będziemy mogli ustalić możliwe postępowanie na podstawie przejrzyście zaprezentowanych danych.

Gdy widzimy powiązanie mocnych stron i szans, możemy stosować strategię agresywną, czyli rozwijać firmę, natomiast dla słabych stron i zagrożeń, powinniśmy przyjąć strategię obronną, czyli nastawić się na utrzymanie na rynku wobec zagrożeń.

Jeżeli najmocniej powiązane są mocne strony i zagrożenia, warto przeczekać sytuację – przyjmujemy strategię konserwatywną, z kolei dla słabych stron i szans strategię konkurencyjną, czyli należy wyeliminować mankamenty i dążyć do przewagi nad konkurencją.

Przykładowe zastosowanie analizy SWOT:

  • tworzenie planów strategicznych
  • zmiana dotychczasowego kierunku działalności firmy
  • pomoc przy tworzeniu biznesplanów
  • rozpoznanie sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej organizacji, na przykład wtedy, gdy trzeba wprowadzić działania naprawcze
  • wybranie kluczowych elementów mających najważniejszy wpływ na rozwój i konkurencyjność firmy
  • obranie najlepszego kierunku działania odpowiadającego nowym warunkom rynkowym
  • lepsze funkcjonowanie jakości w normach ISO

Analiza SWOT posiada wobec tego bardzo szerokie zastosowanie i pozwala nam na łatwiejsze podejmowanie różnych decyzji biznesowych.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.