Audyt marketingowy w firmie
Prawidłowo zaplanowane działania marketingowe są w stanie przynieść firmie szeroką gamę korzyści. Warto jednak zaznaczyć, że bez wstępnego audytu marketingowego mogą one nie dać oczekiwanych rezultatów. Czym dokładnie jest audyt marketingowy?
Prawidłowo zaplanowane działania marketingowe są w stanie przynieść firmie szeroką gamę korzyści. Warto jednak zaznaczyć, że bez wstępnego audytu marketingowego mogą one nie dać oczekiwanych rezultatów. Czym dokładnie jest audyt marketingowy? Jak się go przeprowadza? Czy zawsze trzeba go zrobić? Zapraszamy do sprawdzenia!
Trudno jednoznacznie ocenić, jaką skuteczność będą miały planowane działania marketingowe zanim zostaną one wdrożone w życie. Nawet drobiazgowo zaplanowana kampania marketingowa może nie zwrócić się w całości.
Aby zmniejszyć ryzyko, warto zdecydować się na przeprowadzenie tak zwanego audytu marketingowego, który, podobnie jak inne rodzaje audytów, jest bardzo pomocny w ocenie aktualnego stanu oraz w planowaniu przyszłych posinieć w danym obszarze.
Czym jest audyt marketingowy?
Audytem marketingowym określamy zespół działań, które są skoncentrowane na dokonaniu dokładne analizy otoczenia rynkowego firmy, a także jej działań marketingowych wraz ze stanem wewnętrznego systemu marketingowego.
Dzięki prawidłowo przeprowadzonemu audytowi marketingowemu firma może uzyskać odpowiedzi na pytania, dlaczego jej dotychczasowe działania marketingowe nie przyniosły oczekiwanych efektów, a także może zwiększyć prawdopodobieństwo, że jej przyszłe kampanie reklamowe okażą się znacznie skuteczniejsze.
Jak przeprowadza się audyt marketingowy w firmie?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, audyt marketingowy przeprowadzany jest na różnych płaszczyznach, ponieważ wtedy można dokładnie ocenić sytuację przedsiębiorstwa pod kątem prowadzonych przez nie działań reklamowych. W raporcie z audytu marketingowego można znaleźć takie informacje jak:
- analiza otoczenia firmy – pokazuje, kim są klienci firmy, jaka jest jej konkurencja, jakie są kanały dystrybucji firmy, do jakiej grupy społeczeństwa można zakwalifikować jej klientów
- analiza strategii marketingowej – pozwala na ocenę celów oraz misji firmy pod kątem podejmowanych działań marketingowych
- analiza systemów marketingowych – skupia się na marketingu oraz na kontroli podejmowanych działań związanych z marketingiem oraz sprzedażą
- analiza organizacji marketingowych i sprzedażowych – prezentuje informacje o tym, jak przebiega praca w dziale marketingu w firmie, czy jego pracownicy wywiązują się z obowiązków
- analiza efektywności działań – pokazuje, czy zaplanowane strategie marketingowe są w stanie osiągnąć dane cele – jest to jeden z najważniejszych elementów audytu marketingowego
- analiza SWOT – audyt marketingowy może zawierać też analizę SWOT, która prezentuje mocne oraz słabe strony firmy, co pozwala na wyeliminowanie jej wad oraz wzmocnienie zalet
- wnioski – na zakończenie raportu otrzymamy także wnioski wynikające z całego audytu marketingowego, które obejmują również wskazania specjalistów mające na celu usprawnienie działania firmy pod tym kątem
Przeprowadzaniem audytów marketingowych zajmują się zewnętrzne firmy – ich adresy oraz oferty można znaleźć już teraz przez internet, a następnie od razu skontaktować się z nimi, aby umówić się na wykonanie usługi.