Brak pracowników? Sprawdź, gdzie ich szukać

Brak pracowników? Sprawdź, gdzie ich szukać
Brak pracowników? Sprawdź, gdzie ich szukać

Coraz więcej pracodawców narzeka na brak odpowiednich pracowników do pracy. Gdy taki problem dotyczy także twojego przedsiębiorstwa, zapraszamy do sprawdzenia razem z nami, gdzie i jak skutecznie poszukiwać kandydatów do pracy.

W polskich firmach brakuje nie tylko wykwalifikowanych specjalistów, ale także pracowników średniego i niższego szczebla. Sytuacje ratuje tutaj w pewnym stopniu migracja zarobkowa z Ukrainy, niemniej jednak nie rozwiązuje ona tego problem całkowicie. Pracownicy mają również coraz wyższe wymagania – oczekują wyższej pensji, a niekiedy różnych dodatków.

Aktualnie około 30% pracodawców przewiduje, że będzie chciało zatrudnić pracownika. Z drugiej strony wiele przedsiębiorstw doświadcza problemów ze znalezieniem właściwych kandydatów do pracy. Wynika to przede wszystkim z rozmijania się oczekiwań pracodawców oraz pracowników. W związku z tym powstaje sytuacja, w której na rynku pracy znajduje się bardzo dużo wakatów, ale jednocześnie pracodawcy nie mogą znaleźć odpowiednich pracowników spełniających ich wymagania.

Jak skutecznie szukać pracowników?

Nie ma jednej, skutecznej recepty na to, jak znaleźć odpowiedniego pracownika do swojej firmy. Każde przedsiębiorstwo ma nieco inny profil oraz wymagania, dlatego trzeba także uwzględnić je przy prowadzeniu rekrutacji.

Przykładowo, jeśli chodzi o pracowników wyższego szczebla, specjalistów w swojej dziedzinie, przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z metody określanej jako direct search, czyli poszukiwanie bezpośrednie. Wtedy samodzielnie starają się dotrzeć do pracowników, także tych już posiadających zatrudnienie. W tym celu najczęściej wykorzystuje się różnego rodzaju serwisy społecznościowe poświęcone pracy, na przykład popularny LinkedIn. Jeśli zaproponujemy atrakcyjną stawkę, która będzie lepsza niż w obecnej pracy, wtedy mamy większą szansę na znalezienie specjalisty.

Taka metoda nie sprawdza się jednak w przypadku rekrutacji grupowej i na niższe stanowiska. Wtedy stosuje się zwykle tradycyjną metodę rekrutacji, czyli wystawienie ogłoszenia i oczekiwanie na kontakt ze strony kandydatów. Także i w tym przypadku należy pamiętać o tym, aby rekrutacja prowadzona była z naciskiem na skuteczność. O czym należy pamiętać?

Poszukiwanie pracowników przez ogłoszenia – najważniejsze porady:

- przygotuj ogłoszenie, które będzie możliwie jak najbardziej precyzyjnie wskazywało na to, kogo poszukujesz – im bardziej ogólne będzie ogłoszenie, tym więcej otrzymasz aplikacji, ale znalezienie odpowiedniej osoby będzie zajmowało więcej czasu

- wskaż w ogłoszeniu, co dokładnie oferujesz – wielu pracodawców nie umieszcza w ogłoszeniu informacji o płacy, ale warto ją wpisać, ponieważ zwiększy zainteresowanie ofertą, zaproponuj także pracownikom dodatkowe bonusy

- ogłoszenia publikuj na różnych serwisach, aby mogły one dotrzeć do jak największej liczby osób, można też umieścić je na portalach społecznościowych, w prasie

- pamiętaj o tym, aby rekrutację prowadzić aktywnie i szybko, aby znaleźć pracownika bez ryzyka, że znajdzie on dla siebie lepszą ofertę w międzyczasie