Co zrobić, gdy własna firma nie przynosi zysków?
Własną działalność gospodarczą zakładamy po to, aby zarabiać. Wobec tego sytuacja, gdy nasz biznes nie generuje oczekiwanego poziomu zysków, jest niepożądana. Co możemy zrobić w takiej sytuacji?
Przed założeniem własnej działalności gospodarczej powinniśmy zawsze przemyśleć wszystkie jej aspekty. W związku z tym otwarcie firmy bez wcześniejszego rozeznania rynku, kontrahentów, klientów może przełożyć się na problemy z generowaniem przez nią zysków. O czym jednak powinniśmy pamiętać w sytuacji, gdy już teraz mamy firmę, która nie przynosi zbyt dobrych dochodów?
Przeanalizuj swoją działalność
Przede wszystkim warto rozpocząć do dokładnej analizy sytuacji swojej firmy. To na tej podstawie będziemy w stanie określić, w jakich obszarach możemy wprowadzić ewentualne zmiany, aby poprawić sytuację firmy.
Czy korzystamy z oferty najlepszych dostawców zapewniających nam najniższe ceny? Czy kierujemy swoją ofertę do odpowiedniej grupy docelowej klientów? Czy zadbaliśmy o reklamę, aby informacja o naszej ofercie dotarła do odpowiednich osób?
Jeśli przy zakładaniu firmy został przygotowany biznesplan, w takim przypadku możemy porównać jego założenia z obecnym stanem firmy. W ten sposób będziemy mogli określić, czy są jakieś rzeczy, o których zapomnieliśmy, pominęliśmy je, które nie poryły się z rzeczywistością.
Pomyśl o reklamie
Jeszcze nie reklamowałeś nigdy swojej firmy? W takim przypadku warto pomyśleć o zainwestowaniu w jej promocję. To wcale nie takie wysokie koszty, jak może się wydawać. Co więcej, często promocję możemy prowadzić samodzielnie.
Warto przede wszystkim pomyśleć o promocji w internecie, ponieważ to właśnie tutaj możemy znaleźć wielu klientów szybko i łatwo, nawet jeśli nie prowadzimy dużej firmy. Własna strona internetowa to podstawa. Gdy ją już posiadamy, możemy prowadzić inne metody promocji, na przykład możemy założyć stronę w mediach społecznościowych, promować się w wyszukiwarkach.
Szukaj klientów aktywnie
W wielu branżach klientów możemy szukać także samodzielnie, na przykład poprzez wystawianie różnych ogłoszeń, kontaktowanie się bezpośrednio z firmami, które mogą być zainteresowane naszymi usługami.
Aby zachęcić klientów do skorzystania z naszej oferty, możemy też zaproponować niższe, promocyjne ceny. Możesz również skorzystać z mediów społecznościowych i poprosić o pomoc znajomych, którzy będą mogli przekazać informacje o tobie innym osobom.
Ogranicz niepotrzebne koszty
Jeśli firma jest w gorszej sytuacji finansowej, możemy także pomyśle o zmniejszeniu kosztów, które obecnie nie są potrzebne. Może być to rezygnacja z wynajęcia biura i wybranie tańszej przestrzeni co-workingowej, możemy też obniżyć rachunki za abonamenty czy poszukać tańszego banku. Nawet takie drobne oszczędności są w stanie dać bardzo dużo, gdy firma jest w dołku.
Pomyśl o odpowiedzialnej pożyczce
Jeśli istnieje duża szansa na poprawę sytuacji firny poprzez wzięcie pożyczki i przeznaczenie pieniędzy na cel, który może znów przywrócić ją na właściwe tory, warto skorzystać z okazji. Pamiętajmy jednak, że jako osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą odpowiadamy także za swoje długi prywatnym majątkiem. Nie pożyczajmy zbyt dużo pieniędzy, rozłóżmy pożyczkę na wygodne w spłacie raty, aby nie okazało się, że jeszcze bardziej pogorszą one kondycję biznesu.