Handel on-line – newsletter jako wsparcie sprzedaży internetowej

Newsletter jest elektroniczną formą biuletynu, która przesyłana jest na adresy e-mailowe odbiorców. Jest obecnie głównym elementem w ramach działań e-mail marketingu. Jak możemy w pełni wykorzystać potencjał newsletterów?
Przez wiele osób informacje reklamowe przesyłane przez sklepy internetowe są uznawane za spam. Jednak nie każda taka wiadomość musi od razu trafiać do kosza. Wiele z nich pozwala również na uzyskanie dodatkowych korzyści przez konsumentów, dlatego są one pożądane. Jednymi z takich wiadomości są newslettery.
Czym jest newsletter?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, newsletter jest elektronicznym biuletynem, który przesyłany jest za pośrednictwem poczty elektronicznej o osób, które się do niego zapisały, czyli do prenumeratorów.
W przeszłości newsletterami nazywano czasopisma naukowe powielane na ksero, które pozwały na szybkie informowanie różnych osób. Teraz newslettery mają postać elektroniczną i są przesyłane jako e-maile. Z newsletterów korzystają różne przedsiębiorstwa, organizacje, instytucje naukowe. Najczęściej jednak wybierane są one przez sklepy on-line, które dzięki nim mogą łatwiej komunikować się z klientami.
Newsletter jako wsparcie sprzedaży on-line
Na stronach internetowych większości sklepów internetowych możemy znaleźć okienko, w którym możemy zapisać się do newslettera, podając swój adres e-mail. Możemy to również zrobić przy rejestracji konta użytkownika. Najczęściej dostajemy wtedy e-mail zwrotny, w którym musimy potwierdzić chęć otrzymywania takich wiadomości.
Bardzo często za zapisanie się do newslettera sklepy dają dodatkowe bonusy, na przykład rabaty na pierwsze zamówienie. Dają one również stały dostęp do informacji o ofercie sklepu.
W newsletterach sklepów najczęściej umieszcza się informacje takie jak:
- nowości w ofercie
- informacje o wyprzedażach i obniżkach cen
- najnowsze wydarzenia związane ze sklepem
- kody rabatowe na zakupy
- zmiany dotyczące działalności sklepu, na przykład inne godziny otwarcia
- życzenia urodzinowe (gdy klient podaje datę urodzin) lub na inne okazje
Takie newslettery są pożądane przez klientów sklepów on-line – nie są przez nich wyrzucane do kosza, ale musimy także wskazać, że ważna jest umiejętna polityka prowadzenia e-mail marketingu. Można powierzyć te zadania zewnętrznym firmom, ale również można realizować je samodzielnie – obecnie do dyspozycji jest wiele internetowych narzędzi do tworzenia newsletterów bez posiadania specjalistycznej wiedzy w tym zakresie.
O czym pamiętać przy przygotowywaniu i wysyłce newsletterów?
- informacje powinny być przesyłane do klienta w odpowiednich odstępach czasu, zbyt częste przesyłanie newslettera może spowodować, że klient wypisze się z niego – optymalne okresy to jeden raz na tydzień
- w newsletterze warto zawrzeć opisy i grafikę – dzięki temu będzie on bardziej atrakcyjny wizualnie i pozwoli na łatwiejsze przedstawienie oferty
- należy zadbać o właściwe linki – po kliknięciu w link powinniśmy dostać się na odpowiednią stronę
- w newsletterze powinien znaleźć się link pozwalający na wypisanie się z niego