Jak obniżyć koszty handlu w internecie?
Handel w sieci pozwala na uzyskanie atrakcyjnych zysków. Z drugiej jednak strony może generować spore koszty. Jak możemy je zmniejszyć?
Założenie własnego sklepu internetowego albo korzystanie z platform sprzedażowych już udostępnionych dla sprzedających w sieci jest popularnym pomysłem na biznes również w Polsce. Przez internet możemy sprzedawać różne przedmioty – od ubrań, przez kosmetyki czy jedzenie, a na meblach kończąc. Wystarczy dobry pomysł, aby szybko zyskać wielu zainteresowanych klientów.
Warto jednak pamiętać o tym, że nie każdy biznes w dziedzinie e-commerce, czyli sprzedaży internetowej może się powieść. Właśnie dlatego oprócz planu optymistycznego warto zakładać też ten mniej pozytywny, który będzie oznaczał również dokonanie cięcia kosztów. O czym warto wtedy pamiętać?
Tanie miejsce do handlu
Jak wspomnieliśmy wcześniej, w przypadku handlu internetowego mamy możliwość korzystania z własnego sklepu albo z gotowych platform sprzedażowych, na przykład takich jak Allegro.
Gotowe platformy pozwalają na łatwiejsze wejście w biznes bez ponoszenia wysokich kosztów początkowych związanych z posiadaniem własnego sklepu on-line. Właśnie dlatego na start wiele osób rozpoczyna handel właśnie w takich serwisach. Mają one już szerokie grono klientów i pozwalają na łatwiejsze dotarcie do tych zainteresowanych zakupem. Z drugiej strony musimy ponosić koszty prowizji oraz promocji.
W związku z tym po jakimś czasie koszty korzystania z serwisów gotowych mogą stać się dla firmy dużym obciążeniem – wówczas warto pomyśleć o założeniu własnego sklepu. Wówczas ponosimy tylko wyższe koszty jednorazowe i potem dość niskie, miesięczne koszty utrzymania. Sprzedaż można wtedy jednocześnie prowadzić przez gotową platformę i własny sklep WWW, w którym można proponować nieco niższe ceny – wówczas część klientów będzie kupowała właśnie w nim, a my nie będziemy musieli ponosić kosztów prowizji.
Warto też wskazać, że pod pojęciem taniego miejsca do prowadzenia handlu znajduje się też miejsce, w którym prowadzimy działalność. Najmniejsze koszty poniesiemy wtedy, gdy sklep będziemy prowadzili w domu albo w mieszkaniu.
Tańsze usługi dodatkowe
Przy prowadzeniu sklepu ponosimy też koszty związane z przesyłkami do klientów oraz koszty obsługi operacji finansowych.
Także w tym zakresie warto poszukać rozwiązań pozwalających na obniżenie kosztów, na przykład przez skorzystanie ze specjalnych platform wyszukujących tanie przesyłki kurierskie czy przez porównanie kosztów korzystania z systemów płatności on-line. Nawet niewielkie oszczędności pozwolą na poprawę sytuacji firmy.
Dobra reklama nie musi dużo kosztować
Nie możemy zapominać również o reklamie, która jest dźwignią handlu. Za skuteczną reklamę on-line nie musimy jednak wcale płacić bardzo dużo – część działań możemy też prowadzić samodzielnie, na przykład przez media społecznościowe czy e-mail marketing.
Zatem istnieje szereg metod na to, aby obniżyć koszty prowadzenia handlu w sieci – warto przypatrzeć się swojej firmie i wybrać te obszary, które pozwolą nam na zmniejszenie obciążeń.