Jak prowadzić firmę w domu?

Jak prowadzić firmę w domu?
Jak prowadzić firmę w domu?

Do prowadzenia działalności gospodarczej nie potrzebujemy wynajmowanego biura. Wiele przedsiębiorców prowadzi swój biznes również w domu. O czym powinniśmy wtedy pamiętać?

Prowadzenie działalności gospodarczej w domu jest popularne wtedy, gdy chodzi o usługi czy produkty oferowane za pośrednictwem internetu. Tak działa wiele firm IT oraz sklepów internetowych, ale w domu możemy prowadzić też inne usługi, na przykład szewskie, fryzjerskie, doradcze.

Własna firma w domu ma wiele zalet, ale musimy pamiętać też o tym, że ma minusy. Ponadto warto przypatrzeć się kwestii rozliczania kosztów wtedy, gdy siedziba firmy znajduje się w prywatnym domu czy mieszkaniu.

Działalność gospodarcza w domu – o czym pamiętać?

Gdy chcemy założyć działalność gospodarczą we własnym domu, powinniśmy zaznaczyć to w odpowiednim dokumencie składanym w celu otwarcia firmy. Wówczas wskazujemy na nasz adres domowy jako ten, pod którym będzie działała firma.

Musimy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że konieczne będzie wtedy oddzielenie wydatków prywatnych związanych z prowadzeniem domu od wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Tylko te drugie mogą być kosztem uzyskania przychodu.

W przypadku zmiany w użytkowaniu lokalu, na przykład zmiany jego przeznaczenia na gabinet lekarski, trzeba będzie spełnić odpowiednie wymogi. W związku z tym przedsiębiorca powinien zgłosić w starostwie zmianę sposobu użytkowania części albo całości lokalu. W piśmie należy wskazać, jak będzie odbywała się praca w lokalu po założeniu firmy. Warto przy tym wskazać, że w związku z prowadzeniem firmy w domu może pojawić się konieczność płacenia wyższego podatku od nieruchomości.

Działalność gospodarcza w mieszkaniu a podatki

Dość dużym problemem w prowadzeniu działalności w mieszkaniu jest obliczanie podatków. Przedsiębiorca ma prawo do dokonania odpowiednich odliczeń, niemniej jednak musi on przeprowadzić obliczenia stosownie do powierzchni zajmowanej przez jego firmę w mieszkaniu.

W przypadku działalności prowadzonej w części domu należy wziąć pod uwagę procentowy udział tej części w całości nieruchomości, a następnie określić wydatek na czynsz – tylko jego część może być brana pod uwagę przy ustalaniu kosztu uzyskania przychodu.

Wydatki na ogrzewanie, wodę, ścieki czy gaz także można ewidencjonować w kosztach firmy. Możemy również rozliczyć w podobny sposób wydatki na telefon i na internet. Dla kosztów mediów stosuje się najczęściej współczynnik powierzchniowy.

Jeśli przedsiębiorca wziął kredyt hipoteczny na swoje mieszkanie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby także jego odsetki zaliczał do kosztów uzyskania przychodów. Wówczas także stosuje się proporcjonalny odpis w zależności do powierzchni wykorzystanej na działalność gospodarczą.

W rozliczeniach pomoże biuro księgowe

Przedsiębiorca może samodzielnie prowadzić rozliczenia związane z używaniem prywatnego mieszkania czy domu do działalności gospodarczej – można robić to w programach komputerowych.

Także można skorzystać z pomocy biur księgowych, które oferują w tym zakresie kompleksową pomoc.