Kiedy można założyć drugą firmę po zamknięciu pierwszej?

Kiedy można założyć drugą firmę po zamknięciu pierwszej?

W przeszłości prowadziłeś już własną firmę, ale chcesz założyć ją na nowo? Czy w tym przypadku musimy spełnić jakieś określone wymagania, aby zacząć działać jeszcze raz jako przedsiębiorca? Zapraszamy do sprawdzenia razem z nami!

Prowadzenie własnej firmy jest związane z wieloma korzyściami. Jesteśmy szefem dla samego siebie i możemy kierować działalnością zgodnie ze swoim planem. Jeśli również chcesz otworzyć firmę i zrobić to jeszcze raz, to naprawdę żaden problem. Aktualnie założenie firmy nie jest wcale takie trudne, jak może się wydawać, ponieważ możemy zrobić to w jednym okienku, a nawet przez internet.

Każdy przedsiębiorca ma prawo do porażek. Zdarza się, że czasami założona firma nie przyniosła nam oczekiwanych korzyści. Generowała tylko straty, dlatego trzeba było ją zamknąć. Jednak prowadzenie firmy w przeszłości może kusić ponownie. W jaki sposób możemy wtedy założyć naszą firmę kolejny raz?

Założenie firmy ponownie

Firmę zamykamy w Urzędzie Gminy czy w Urzędzie Miasta, ale możemy zrobić to też przez internet. Wypisujemy odpowiedni wniosek do Centralnej Ewidencji Informacji Działalności Gospodarczej i nawet tego samego dnia nasza firma może przestać istnieć.

Jeśli będziemy chcieli założyć kolejną firmę, w takim przypadku również będziemy musieli dokonać wpisu do CEIDG. Warto przy tym pamiętać, że będziemy wtedy potrzebowali numeru REGON, który został nadany na już wcześniej. Zgodnie z §6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej (Dz. U. z 1999 r. nr 69, poz. 763 ze zm.) numer REGON jest nadawany jednorazowo dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

Ponadto może pojawić się kwestia nazwy – nie musimy wymyślać innej, jeśli nadal chcemy, aby firma działała pod tą samą nazwą co kiedyś. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby znów nadać naszej firmie taką samą nazwę.

Co z preferencyjną składką ZUS?

Nowi przedsiębiorcy mogą płacić niższy ZUS – to duża korzyść, ponieważ wtedy nie musimy płacić pełnej, wysokiej stawki. Musimy jednak podkreślić, że nie każdy przedsiębiorca może korzystać z takiej stawki.

Przepisy wskazują, że z preferencyjnej stawki ZUS można skorzystać wtedy, gdy w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, nie prowadziliśmy innej działalności pozarolniczej. Zatem z preferencyjnej stawki ZUS możemy skorzystać ponownie po 5 latach od zamknięcia ostatniej działalności.

W przypadku zwolnienia z podatku VAT musimy z kolei odczekać rok, licząc od końca roku, w którym straciliśmy prawo do zwolnienia lub ulgi albo z nich zrezygnowaliśmy.

Gdy chcielibyśmy ubiegać się o dofinansowanie na założenie własnej działalności gospodarczej, powinniśmy też pamiętać, że nie zawsze jest to możliwe, gdy firmę już prowadziliśmy. Gdy pobraliśmy dotację już wcześniej, często po prostu nie możemy skorzystać z niej ponownie. Można jednak poszukiwać środków z innych źródeł, na przykład innych dofinansowań czy pożyczek.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.