Koszty jakości w firmie
Dbanie o jak najwyższą jakość produktów powinno być priorytetem dla każdego przedsiębiorcy. Jak wskazują eksperci, koszty niskiej jakości w firmie mogą nawet przekroczyć 40% działalności przedsiębiorstwa, ponieważ dużo czasu przeznacza się wtedy na powtórn...
Dbanie o jak najwyższą jakość produktów powinno być priorytetem dla każdego przedsiębiorcy. Jak wskazują eksperci, koszty niskiej jakości w firmie mogą nawet przekroczyć 40% działalności przedsiębiorstwa, ponieważ dużo czasu przeznacza się wtedy na powtórne wykonanie zadań, które mogłyby być wykonane właściwie już za pierwszym razem.
Każdy klient poszukuje wysokiej jakości – oczywiście, najlepiej w niskiej cenie. W związku z tym firmy wychodzą naprzeciwko tym oczekiwaniom. Jednak optymalizacja działalności w tym kierunku nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. Zdarza się, że poczynione inwestycje nie dają oczekiwanych zysków, sprzedaż jest niższa niż zakładana, co powoduje, że firma może tracić.
Wtedy, gdy firma chce postawić na wysoką jakość, powinna wobec tego rozpocząć od wdrożenia odpowiedniej polityki jakości. Jak ją przygotować?
Czym jest polityka jakości i jak ją stworzyć?
Polityka jakości jest jednym z elementów strategii firmy, który dotyczy zarządzania jakością. Zwykle przez politykę jakości rozumie się zbiór głównych zasad dotyczących zapewnienia odpowiedniej jakości – jest to wtedy najważniejszy dokument systemu zarządzania jakością. Jedną z cech polityki jakości jest jej długoterminowość – często założenia dotyczą nawet 10-letniej perspektywy.
Jedną z popularnych norm międzynarodowych dotyczących zarządzania jakością jest PN-EN ISO 9001:2008 Systemy zarządzania jakością – Wymagania.
Politykę jakości firmy można przygotować samodzielnie albo można zlecić jej wykonanie specjalistom w tej właśnie dziedzinie.
O czym pamiętać przy wdrożeniu polityki jakości?
Gdy firma zdecyduje się na wdrożenie polityki jakości, powinna mieć świadomość o tym, że najczęściej widoczne są tylko koszty braków wewnętrznych oraz napraw gwarancyjnych. Są one jedynie niewielkim elementem ogólnych kosztów, które związane są ze złą jakością.
Oprócz nich warto też wskazać też na koszty związane ze złą obsługą klienta, koszty niekompetencji, koszty nadmiernych zapasów, koszty problemów, które nie zostały w porę dostrzeżone i naprawione.
W rezultacie straty spowodowane niską jakością mogą dotyczyć wielu różnych aspektów, w tym czasu produkcji, czasu obsługi, czasu zarządzania, czasu prac technicznych, kosztów dostaw, większych środków trwałych, utraty zamówień.
Reguła dziesięciokrotności a koszty jakości
W kontekście kosztów jakości często mówi się również o tak zwanej regule dziesięciokrotności, czyli 1-10-100. Reguła ta wskazuje, że koszty związane z ujawnieniem wady raz jej usunięciem rosną dziesięciokrotnie w następnych fazach procesu produkcji.
Przykładowo wtedy, gdy koszt ujawnienia wady w dokumentacji technicznej to 1 złoty, to w produkcji koszt ten wyniesie 10 złotych, w montażu i badaniach aż 100 złotych, a u klienta nawet 1000 złotych.
Wobec tego każdy przedsiębiorca powinien pamiętać o tym, jak duże znaczenie ma dobra jakość jego wyrobów oraz usług. Dzięki niej ograniczamy koszty i możemy pozyskiwać wielu nowych klientów. Wysoka jakość się opłaca, dlatego warto w nią zainwestować!