O czym należy pamiętać rozpoczynając sprzedaż w internecie?
Założenie własnego sklepu internetowego nie jest obecnie trudne. Wszystko można załatwić całkowicie on-line. Zanim jednak rozpoczniemy handel w sieci, powinniśmy pamiętać o kilku kluczowych sprawach, aby szybko znaleźć klientów i zapewnić im obsługę na naj...
Założenie własnego sklepu internetowego nie jest obecnie trudne. Wszystko można załatwić całkowicie on-line. Zanim jednak rozpoczniemy handel w sieci, powinniśmy pamiętać o kilku kluczowych sprawach, aby szybko znaleźć klientów i zapewnić im obsługę na najwyższym poziomie.
Zakupy przez internet? To żaden problem! Warto jednak pamiętać o tym, że sprawa prezentuje się tak łatwo tylko z perspektywy konsumenta. Jako sprzedający musimy pamiętać o szeregu obowiązków oraz przeszkód, które możemy napotkać na swojej drodze do sukcesu.
1. Rejestracja działalności gospodarczej
Pierwszym krokiem prowadzącym do prowadzenia własnego sklepu internetowego jest założenie działalności gospodarczej. Teraz również można zrobić to on-line, gdy posiadamy podpis elektroniczny kwalifikowany czy Profil Zaufany.
Wraz z założeniem działalności gospodarczej musimy wybrać też sposób jej rozliczania, metodę prowadzenia księgowości. Także powinniśmy założyć firmowe konto bankowe i wyrobić pieczątkę firmową.
2. Stworzenie sklepu internetowego
Po założeniu działalności możemy zacząć tworzyć nasz sklep internetowy. Jego przygotowanie najlepiej powierzyć specjalistom w tej dziedzinie, którzy będą mogli przygotować właściwy dla nas projekt oraz oprogramowanie do łatwej obsługi sklepu – będziemy mogli wtedy dokonywać zmian bez potrzeby posiadania szerokiej wiedzy programistycznej.
Stworzenie dobrego sklepu to dość duży wydatek – nawet kilkanaście tysięcy złotych, ale na początek możemy postawić na tańsze platformy zakupowe, które pozwalają na stworzenie łatwego w obsłudze, funkcjonalnego i estetycznego sklepu.
3. Domena i hosting
Do prowadzenia sklepu internetowego będziemy potrzebowali również domeny i hostingu. Domena związana jest najczęściej z nazwą naszego sklepu, dlatego warto wcześniej sprawdzić, nawet przed rejestracją firmy, czy wybrana przez nas nazwa jest dostępna w sieci. Domena powinna być dość krótka, łatwa w zapamiętaniu.
Nie zapominajmy też o hostingu, czyli specjalnym miejscu w internecie dla naszego sklepu internetowego. Od hostingu zależy także bezpieczeństwo naszego sklepu internetowego. Wraz z hostingiem możemy wykupić też skrzynkę e-mailową.
4. Rejestracja baz danych osobowych
Kwestia rejestracji baz danych osobowych w przypadku prowadzenia sklepu internetowego jest sporna. Wielu sprzedawców w sieci nie dokonuje takiej rejestracji, ale eksperci wskazują, że jest ona niezbędna. Wynika to z faktu, że adres dostarczenia produktu wskazany przez klienta nie podlega zwolnieniu z obowiązku rejestracji zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych.
Wniosek możemy wypełnić on-line i podpisać go elektronicznie albo wydrukować i wysłać standardową pocztą. Do wniosku powinniśmy też dołączyć politykę bezpieczeństwa informacji i instrukcję zarządzania systemem informatycznym.
5. Promocja sklepu
Nie można zapominać też o promocji sklepu internetowego. Tutaj możemy wykorzystać różne metody, które są dostępne praktycznie na każda kieszeń.
Popularne metody promocji sklepów internetowych to między innymi w pozycjonowanie, kampanie linków sponsorowanych AdWords, promocja w mediach społecznościowych, e-mail marketing.