Jakie są zasady postępowania z zużytą elektroniką ?
Sprzęt elektryczny i elektroniczny zgodnie z przepisami powinien być poddany odpowiedniemu przetwarzaniu. O jakich zasadach postępowania ze zużytym sprzętem powinniśmy pamiętać?
Wyrzucanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (ZSEE), na przykład komputerów, lodówek, odkurzaczy, świetlówek do zwykłego kosza na śmieci czy porzucane w nieodpowiednich miejscach. Przepisy prawa zabraniają wyrzucania do śmieci ZSEE – można narazić się wtedy na karę grzywny.
Sprawy dotyczące postępowania ze zużytym sprzętem elektronicznym reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. 2005.180.1495) z późniejszymi zmianami, stanowiąca transpozycję dyrektywy 2002/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 2003 roku w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Sprzęt elektroniczny i elektroniczny i związane z nim obowiązki
Sprzętem elektrycznym i elektronicznym określa się te urządzenia, które spełniają określone funkcje i których działanie uzależnione jest od prądu elektrycznego lub pól elektromagnetycznych.
Do sprzętu elektrycznego i elektronicznego podlegającego przepisom zaliczają się:
- wielkogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego
- małogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego
- sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny
- sprzęt audiowizualny
- sprzęt oświetleniowy
- narzędzia elektryczne i elektroniczne
- elektroniczne zabawki, sprzęt rekreacyjny i sportowy
- przyrządy medyczne
- przyrządy do nadzoru i kontroli
- automaty do wydawania napojów gorących i produktów stałych
- zużyte baterie każdego rodzaju
Przepisy dotyczące postępowania z ZSEE nakładają obowiązki na wprowadzającego sprzęt, czyli na firmę, który produkuje i wprowadza sprzęt na rynek. Obejmują one również przedsiębiorców, którzy handlują sprzętem wyprodukowanym przez inny podmiot gospodarczy. Przepisy mają zastosowanie również do importerów urządzeń elektrycznych i elektronicznych.
Firmy te muszą być zarejestrowanie się w rejestrze prowadzonym przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, powinny zawrzeć umowy z organizacją odzysku, sporządzać sprawozdania, prowadzić punkty odzysku oraz ponosić odpowiedzialność za nadużycia prawa.
Sprzęt elektroniczny i elektryczny nie może być wyrzucany do zwykłych śmieci – musi znaleźć się na nim lub na opakowaniu symbol przekreślonego pojemnika. Poniżej prezentujemy metody postępowania.
Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny można oddać:
- przedsiębiorstwu prowadzącemu punkt zbierania zużytego sprzętu
- przedsiębiorstwu, które posiada zezwolenie na odbiór odpadów
- jednostce w gminie, która prowadzi działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych
- do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych
- do punktu skupu złomu (powinien on mieć decyzję administracyjną na przyjmowanie ZSEE)
- do zakładu przetwarzającego ZSEE, który działa jako zbierający wspomniane odpady
- do punktu serwisowego, gdy sprzęt został przyjęty przez niego do naprawy i został uznany za „niewarty” naprawy
- sprzedawcy hurtowemu lub detalicznemu w systemie jeden za jeden, czyli przy zakupie nowego sprzętu możemy oddać stary