Outsourcing w biznesie – co to jest?

Outsourcing w biznesie – co to jest?

Firma wcale nie musi tworzyć własnego działu IT, zatrudniać księgowej czy osoby odpowiedzialnej a utrzymanie porządku – te wszystkie stanowiska można zastąpić outsourcingiem, który obecnie cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Na czym dokładnie polega outsourcing w biznesie?

Prowadzenie własnej firmy wcale nie musi być skomplikowane. Oczywiście, wszystko zależy od tego, z jakiego rodzaju biznesem mamy do czynienia, a także jakie ma on wymagania. Warto jednak zaznaczyć, że jako wsparcie możemy wykorzystać szeroką gamę usług oferowanych nam przez zewnętrzne firmy.

 

Outsourcing – co to jest?

Przyjrzyjmy się zatem bliżej tematowi outsourcingu, który jest bardzo popularny zarówno wśród mniejszych, jak i większych przedsiębiorstw w Polsce i na całym świecie.

 

Outsourcing to termin wywodzący się z języka angielskiego, który powstał ze skrzyżowania trzech słów, a mianowicie outside (zewnętrzny), resource (zasoby) i using (korzystanie). Termin ten stosowany jest do oznaczenia wykorzystania zasobów zewnętrznych, a dokładnie można rozumieć go jako zlecanie części zadań związanych z prowadzeniem biznesu zewnętrznym firmom.

 

Najczęściej outsourcing ma formę długotrwałej współpracy, która formuje się pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą. To pozwala firmie, która jest zleceniodawcą, na uzyskanie stałego dostępu do konkretnej, potrzebnej jej usługi.

 

Kiedy można skorzystać z outsourcingu?

Usługi outsourcingowe dla biznesu są bardzo rozbudowane i można skorzystać z nich w szeregu różnych sytuacji. Oczywiście, dobierane są one w zależności od specyfiki danej firmy oraz jej branży. W praktyce usługi outsourcingowe najczęściej oferowane są w takim zakresie jak:

 

  • rachunkowość i księgowość
  • sprawy kadrowe i płacowe
  • transport i logistyka
  • audyty
  • usługi IT, na przykład administracja systemów informatycznych, hosting
  • usługi marketingowe
  • usługi PR
  • utrzymanie porządku
  • ochrona

 

Oczywiście, to tylko część z usług, które można uzyskać w ramach outsourcingu, ponieważ, jak wspomnieliśmy powyżej, jest ich więcej. Dzisiaj wiele firm decyduje się na wybieranie takiego wsparcia, dlatego oznacza to także, że mają do dyspozycji wielu oferentów.

 

Jakie są główne zalety outsourcingu?

Outsourcing związany jest z wieloma zaletami dla firmy, która zdecyduje się na taką formę współpracy. Do najważniejszych korzyści wynikających z outsourcingu należą:

 

  • zmniejszenie kosztów – dzięki outsourcingowi można obniżyć koszty związane z zatrudnieniem konkretnych pracowników i tworzeniem dla nich stanowisk pracy
  • oszczędność czasu – zlecenie zadań firmie zewnętrznej powoduje, że można mieć więcej czasu na prowadzenie własnych działań
  • wyższa jakość usług – firmy zewnętrzne mają wiedzę, doświadczenie i odpowiednie zaplecze, dlatego przekłada się to na wyższą jakość oferowanych usług
  • dostęp do specjalistów – wsparcie specjalistów w outsourcingu przekłada się też na wyższą efektywność pracy
  • możliwość obniżenia ryzyka – przy outsourcingu ryzyko rozkłada się nie tylko na zleceniodawcę, ale również na zleceniobiorcę

 

Dzięki tym wszystkim zaletom outsourcing pozwala na optymalizację biznesu – firma decydująca się na taką współpracę może wtedy skoncentrować się na wszystkich ważnych dla niej aspektach, natomiast te, które nie są dla niej kluczowe, może zlecić zewnętrznym specjalistom.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.