Remanent likwidacyjny – czym jest?
Utrzymanie się na rynku nie jest łatwe. Czasem nawet najlepiej prosperujące firmy, przy pewnych zmianach w gospodarce, muszą zakończyć działalność. Warto wiedzieć, że z zamknięciem firmy wiążą się pewne obowiązki, jak sporządzenie remanentu likwidacyjnego.
Remanent likwidacyjny – na czym polega?
Zamykając firmę, poza dopełnieniem innych formalności, należy przygotować remanent likwidacyjny. Sporządza się go na dzień likwidacji firmy.
Czynni podatnicy Vat, którzy prowadzą księgę przychodów i rozchodów, mają obowiązek sporządzenia oddzielnie spisu z natury:
- remanent likwidacyjny dla celów PIT (o którym mowa w § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów),
- remanent likwidacyjny dla celów VAT (o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o VAT).
Dodatkowym, trzecim dokumentem, który trzeba złożyć jest spis składników majątku (na dzień likwidacji firmy). Jest to odrębny dokument od spisu z natury. Często jednak jest to mylone.
Remanent likwidacyjny PIT
Spis z natury dla celów pit obejmuje wszystkich przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach ogólnych, a także tych objętych podatkiem liniowym.
W dokumencie tym należy zawrzeć pozostające na dzień likwidacji działalności:
- towary handlowe;
- materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze;
- półwyroby;
- produkcję w toku;
- wyroby gotowe;
- braki i odpady.
W kwestii towarów należy mieć na uwadze to, że nie chodzi tu tylko o te faktycznie posiadane w miejscu wykonywania działalności czy siedzibie, ale także te, które znajdują się w innych miejscach a jest się ich właścicielem.
Remanent likwidacyjny wzór
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie narzuca wzoru dokumentu, a jedynie wskazuje na elementy, które powinny się w nim znaleźć. Jest to:
- nazwa firmy;
- data sporządzenia remanentu;
- kolejny numer pozycji arkusza spisu z natury;
- szczegółowe określenie składników spisu;
- jednostka miary;
- liczbę stwierdzoną podczas spisu;
- cenę za jednostkę miary (w złotych i groszach);
- wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez cenę jednostkową;
- łączna wartość spisu z natury;
- klauzulę "Spis zakończono na pozycji...";
- podpisy osób sporządzających spis oraz właściciela firmy.
Dokument należy złożyć w ciągu 7 dni od zakończenia działalności firmy
Remanent likwidacyjny VAT
Jak już wcześniej było wspomniane, czynni podatnicy Vat składają dokument – remanent likwidacyjny VAT. W tym dokumencie należy zawrzeć wszystkie składniki majątku, które na dzień zakończenia istnienia firmy w niej pozostają. Dodatkowo składniki te muszą posiadać wartość rynkową i możliwość odliczenia podatku VAT. Nie uwzględnia się tu towarów, od których nie można odliczyć tego podatku.
Remanent likwidacyjny VAT zawierać musi zatem informacje o:
- towarach (w tym odpadach);
- wyposażeniu;
- środkach trwałych;
- pozostałych składnikach majątku.
Co powinien zawierać remanent likwidacyjny VAT?
Dokument, spis z natury na dzień zakończenia działalności firmy, musi zawierać:
- nazwę towaru;
- ilość towaru;
- cenę nabycia/koszt wytworzenia;
- stawkę VAT;
- kwotę podatku.
Dokument należy złożyć w ciągu 14 dni od zakończenia działalności firmy.
Spis składników majątku
Wykaz składników majątku na dzień likwidacji firmy, to kolejny dokument, który należy złożyć. Jak sama nazwa wskazuje, należy w nim zawrzeć wszelkie składniki majątku, które pozostają na dzień zakończenia działalności firmy. Będą to zatem:
- środki trwałe;
- wyposażenie.
Co musi zawierać wykaz składników majątku?
Wykaz składników majątku na dzień likwidacji firmy powinien zawierać:
- liczbę porządkową;
- nazwę składnika majątku;
- datę jego nabycia;
- kwotę jego nabycia;
- kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów;
- wartość początkową;
- metodę amortyzacji;
- sumę odpisów amortyzacyjnych;
- wysokość środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce na dzień wystąpienia lub likwidacji działalności.
Dokument należy przechowywać wraz z pozostałą dokumentacją firmową.
Remanent likwidacyjny zerowy
Mogą się zdarzyć sytuacje, w której na zakończenie działalności firmy, spis z natury wyniesie po prostu zero. Można to zaobserwować np. w firmach, które świadczą usługi. Nawet gdy z powyższego powodu, przedsiębiorca nie ma co wpisać do spisu majątku, ma obowiązek złożenia zerowego spisu z natury.
Czy remanent likwidacyjny należy zgłosić?
Jeśli spis mamy zamiar złożyć w innym dniu niż na 1 stycznia czy 31 grudnia, czy na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej, należy zawiadomić Urząd Skarbowy. Dokonuje się tego w formie pisemnej, 7 dni przed sporządzeniem spisu.
Remanentu dla celów PIT nie składa się do Urzędu Skarbowego, a przechowuje razem z dokumentami księgowymi firmy.
Remanentu dla celów VAT również nie składa się do Urzędu Skarbowego, a jedynie istnieje obowiązek złożenia informacji o dokonanym spisie z natury, o jego wartości i kwocie podatku. Informację tą składa się do deklaracji podatkowej (za okres zawierający dzień likwidacji).