Savoir-vivre w biznesie – wręczanie upominków

Savoir-vivre w biznesie – wręczanie upominków
Savoir-vivre w biznesie – wręczanie upominków

Wręczanie sobie prezentów w biznesie ma długie tradycje. Jednak nie każdy przedsiębiorstwa wie, jak wręczać upominki, aby nie wprawić obdarowanej osoby w zakłopotanie. O czym powinniśmy wtedy pamiętać?

Prezenty w biznesie wręczane są między innymi kontrahentom, klientom, a także pracownikom. Są one przekazywane z różnych okazji, między innymi wtedy, gdy chcemy podziękować za udaną współpracę, wyrazić swoją wdzięczność, sprawić radość, zmotywować. Również prezenty wręczane są na święta Bożego Narodzenia, Wielkanocy, z okazji urodzin.

Warto jednak poznać podstawy savoir-vivre, aby upominek sprawił radość i działał na naszą korzyść, a nie doprowadził do pogorszenia relacji interpersonalnych.

Dlaczego warto wręczać upominki w biznesie?

Obdarowywanie się prezentami w biznesie ma wiele zalet, dlatego obecnie jest często praktykowane. Przede wszystkim poprzez wręczenie upominku nasza firma będzie postrzegana jako bardziej przyjazna, dbająca o swoich klientów, kontrahentów oraz pracowników. To przełoży się na nasz wizerunek.

Również dzięki przekazywaniu upominków kontrahentom możemy sprawić, że będą oni częściej korzystali z naszych usług czy będą zamawiali regularnie nasze produkty, co przełoży się na nasza sytuację finansową. Z kolei wręczanie podarunków klientom, na przykład dołączanie ich do zamówień czy przekazywanie z okazji świąt, pozwala nam na stworzenie lojalnego grona odbiorców.

Duże znaczenie ma też wręczanie prezentów pracownikom. Przekazywanie prezentów może być wtedy elementem motywacyjnym, czyli możemy sprawić, że pracownicy będą pracowali efektywniej. Również prowadzi to do zwiększenia ich satysfakcji.

Jakie prezenty warto wręczać?

Jednym z poważnych problemów związanych z wręczaniem upominków w biznesie jest wybranie tych odpowiednich. Powinniśmy pamiętać o tym, że nie każdy podarunek przyniesie rezultaty, których oczekujemy.

Dobry upominek biznesowy powinien dobrze świadczyć o naszej firmie. Powinien być jednocześnie bogaty i reprezentacyjny, ale również uniwersalny, nie powinien wchodzić w strefę personalną, aby nie urazić obdarowanej osoby.

Wśród często wręczanych upominków znajdują się między innymi kosze prezentowe ze słodyczami i alkoholem, butelki alkoholu, vouchery do różnych sklepów, eleganckie artykuły piśmiennicze, kryształowe karafki i kieliszki. Wręczać możemy również nasze produkty, gdy są one atrakcyjne, uniwersalne, nie urażą obdarowanej osoby.

Gdy chcemy wręczyć upominek obcokrajowcowi, powinniśmy zapoznać się z zasadami przekazywania prezentów obowiązującymi w danym kraju.

O czym pamiętać przy wręczaniu i odbieraniu upominków biznesowych?

Powinniśmy pamiętać o tym, aby upominek był ładnie zapakowany i dobrze świadczył o naszej firmie. Powinniśmy wręczać go z należytym szacunkiem dla obdarowanej osoby, aby sprawić jej przyjemność.

Gdy odbieramy upominki, powinniśmy podziękować, a także upominek otworzyć w obecności osoby, która nam go wręczyła. Nawet wtedy, gdy nie jesteśmy z niego całkowicie zadowoleni, powinniśmy podziękować. Oczywiście, w dobrym tonie będzie również odwdzięczenie się za wręczony upominek wtedy, gdy nadarzy się taka okazja.