Na czym polega remanent?

Każdy przedsiębiorca powinien regularnie przeprowadzać inwentaryzację swojego majątku. Jej głównym celem jest wewnętrzna kontrola dokumentacji oraz stanu faktycznego wyposażenia. W jaki sposób dokładnie przeprowadza się inwentaryzację, czyli remanent?
Przedsiębiorcy najczęściej przeprowadzają inwentaryzację w okolicach Nowego Roku. To właśnie wtedy wiele z nich chwilowo przestaje pracować, aby zebrać wszystkie potrzebne informacje, co, może trwać również dość długo w zależności od tego, ile mienia ma firma. Inwentaryzacja może być przeprowadzona też w innych terminach, gdy wynikają one z dnia zamknięcia ksiąg.
Remanent polega na spisaniu stanu faktycznego majątku firmy, a także na porównaniu zebranych informacji z dokumentacją potwierdzającą nabycie wyposażenia, na przykład z fakturami, raportami kasowymi, umowami kupna-sprzedaży.
Inwentaryzacja obejmuje:
- półwyroby
- wyroby gotowe
- towary handlowe
- materiały podstawowe i pomocnicze
- odpady
Poprzez zebrane informacje przedsiębiorca jest w stanie ustalić nadwyżki magazynowe oraz braki, na przykład związane z utratą, uszkodzeniem, kradzieżami mienia. Także inwentaryzacja prowadzona jest w celu ustalenia rzeczywistego dochodu firmy, który został uzyskany w konkretnym roku podatkowym.
Jak przygotowuje się dokumenty inwentaryzacyjne?
Dokładne informacje dotyczące przygotowania remanentu i stworzenia potwierdzającego go dokumentu znajdziemy w Ustawie o rachunkowości, a także w innych rozporządzeniach związanych z podatkami.
Spis powinien być wykonany w formie pisemnej, powinien być dokładny, trwały, a także poświadczony pisemnie przez osobę, która go wykonała. Stosuje się przy tym różne metody, między innymi spis z natury, czyli ustalenie faktycznego majątku firmy przez jego policzenie, zważenie czy zmierzenie, metodę uzgadniania sald służącą do potwierdzenia stanu aktywów i pasywów czy metodę weryfikacji polegającą na porównaniu zapisów księgowych z dokumentami źródłowymi.
Dane, które powinny znaleźć się w dokumencie inwentaryzacyjnym:
- data wykonania spisu
- nazwa przedsiębiorstwa i imię i nazwisko właściciela
- numery pozycji
- nazwy elementów objętych spisem
- ceny jednostkowe zakupu podane w złotych i groszach
- stosowane jednostki miary
- liczba elementów potwierdzona podczas inwentaryzacji
- wartość wynikającą z pomnożenia liczby towaru przez jego cenę jednostkową
- suma
- numeracja arkuszy
- klauzula informująca, że „Spis zakończono na pozycji…”,
- podpisy osób sporządzających i uczestniczących w inwentaryzacji
- podpis właściciela lub właścicieli firmy
Suma, która została określona w remanencie, wpisywana jest do księgi podatkowej na ostatniej pozycji i na pierwszej pozycji w nowej księdze.
Kiedy przeprowadza się inwentaryzację?
Obowiązek sporządzenia remanentu 1 stycznia nie dotyczy podatników, którzy przygotowali go na koniec poprzedniego roku podatkowego. W tym przypadku zamiast spisu na dzień 1 stycznia do księgi wpisuje się dane na dzień 31 grudnia z poprzedniego roku podatkowego.
Ponadto inwentaryzacja powinna być sporządzona wtedy, gdy:
- firma rozpoczyna działalność
- firma kończy – konieczne jest zawarcie w nim wyposażenia
- dochodzi do zmiany wspólnika albo stosunku udziałów
- pojawia się nakaz z jednostki podatkowej