Zasady umieszczania reklam w przestrzeni publicznej

Zasady umieszczania reklam w przestrzeni publicznej

Firmy bardzo często korzystają z możliwości umieszczania reklam w przestrzeni publicznej gdzie między innymi wykorzystywana jest przestrzeń posiadana przez firmy. Jeśli zamierza się umieścić reklamę w przestrzeni publicznej niezbędne jest przestrzeganie ok...

Firmy bardzo często korzystają z możliwości umieszczania reklam w przestrzeni publicznej gdzie między innymi wykorzystywana jest przestrzeń posiadana przez firmy. Jeśli zamierza się umieścić reklamę w przestrzeni publicznej niezbędne jest przestrzeganie określonych zasad prawnych. Przepisy prawne dotyczące tej kwestii to zarówno ustawy a także rozporządzenia.

Na umieszczającym reklamy, który jest reklamodawcą ciąży obowiązek działania zgodnego z przepisami prawa w zakresie kreowanej reklamy. Istotna jest między innymi treść przekazu reklamowego. Gdy reklama ma być umieszczona w przestrzeni publicznej na budynku, do którego nie posiada się praw własności niezbędne jest uzyskanie zgody właściciela nieruchomości. Jest to istotne w przypadku firm, które jedynie wynajmują lokal czy nieruchomość, którzy nie mogą umieścić reklamy bez zgody uzyskanej od właściciela danego budynku. Dodatkowo niezbędne jest uzyskanie również zgody ze strony odpowiedniego organu administracji.

Reklama umieszczana na budynkach

Najczęściej przedsiębiorcy umieszczają reklamy na budynkach. Niezbędne jest w tym względzie sprawdzenie przepisów prawa administracyjnego, które regulują kwestie dotyczące umieszczania reklam na budynkach. Do szczególnych przepisów można zaliczyć te, które wskazują możliwość umieszczenia reklam na budynkach zabytkowych, gdzie niezbędne jest uzyskanie odpowiedniej zgody od wojewódzkiego konserwatora zabytków. Jeśli reklama zostałaby umieszczona na zabytku wpisanym do rejestru zabytków wówczas trzeba liczyć się z karą grzywny w związku z popełnieniem wykroczenia.

Na budynkach mieszkalnych można umieszczać reklamy na podstawie rozporządzenia dotyczące warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych. Nie można na podstawie tych przepisów prawnych umieszczać na budynkach wielorodzinnych reklam w sposób, który ograniczyłaby dostęp do oświetlenia dziennego w poszczególnych mieszkaniach. Taki zakaz nie dotyczy jedynie sytuacji, gdy na danym budynku mieszkalnym wykonywane są prace budowlane, które dotyczą elewacji.

Umieszczenie nawet ulotek w miejscu publicznym musi być wykonane na odpowiednim i przeznaczonym do tego miejscu. Dotyczy to takich miejsc gdzie posiada się zgodę na umieszczenie ulotek ze strony zarządzających danym budynkiem. Gdy nie posiada się zgody wówczas można liczyć się zarówno z karą grzywny jak też karą ograniczenia wolności. Jeśli umieszczenie ulotek bez posiadania zgody zarządzającego danym miejscu doprowadzi do szkód wówczas może dochodzić również do sprawa z powództwa kodeksu cywilnego.

Reklama umieszczona przy drodze

Jeśli reklamy umieszczane są przy drodze niezbędne jest zapoznanie się z przepisami ustawy o Dotach publicznych a także rozporządzeń dotyczących udzielania zgody na zajęcia pasa drogowego. Oczywiście zależy to od formy reklamy wykorzystywanej przy drodze. Wielu przedsiębiorców decyduje się między innymi na umieszczanie reklam na przyczepach samochodu, który parkowany jest przy drogach publicznych. Na umieszczenie takiej reklamy niezbędne jest uzyskanie odpowiedniej zgody na podstawie wniosku składanego do zarządcy drogi.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.