4 modele public relations

Głównym zadaniem public relations, czyli PR jest takie kształtowanie stosunków podmiotu z jego otoczeniem, aby zdobył on akceptację, życzliwość oraz uzyskał dobry wizerunek. W tym celu wykorzystuje się różnego rodzaju modele, które różnią się pomiędzy sobą podejściem i efektami.
Nie ma jednego, perfekcyjnego modelu PR, który pozwala na uzyskanie optymalnych efektów. Do wyboru mamy jednak kilka różnych modeli, które powstały przed laty i obecnie nadal są używane.
Modelami public relations określa się sposoby, według których uprawia się PR przez daną organizację czy osobę. Modele te kształtowane były przez lata na podstawie analizy praktyki PR oraz historycznego materiału. Różnią się pomiędzy metodami komunikowania, celem, związkami zachodzącymi pomiędzy uczestnikami procesu komunikacji.
Cztery główne modele public relations to:
- rozgłos (publicity)
- informacja publiczna
- dwukierunkowy asymetryczny
- dwukierunkowy symetryczny
Poniżej prezentujemy dokładne informacje dotyczące każdego z modeli.
Rozgłos
To jeden z dominujących przed laty modeli, który związany jest przede wszystkim z tym, aby o firmie czy osobie mówiło się jak najwięcej. Nie ma przy tym znaczenia, czy wartość przekazu jest pozytywna czy negatywna.
W tym modelu wykorzystuje się techniki informacyjne, między innymi publikowanie różnych artykułów czy wpisów, które przedstawiają podmiot działań PR w pozytywnym świetle.
Dzisiaj model ten nadal jest używany, głównie w dziedzinie showbiznesu, ponieważ pozwala na przyciągnięcie uwagi zarówno wtedy, gdy o danej osobie mówi się dobrze, jak i wtedy, gdy źle.
Model informacji publicznej
W tym przypadku mamy do czynienia z modelem bazującym na rzetelnym informowaniu i mówieniu prawdy jako głównym celu PR. Wówczas dochodzi do upowszechnienia informacji o firmie, które następnie mogą być analizowane przez otoczenie.
Ten model PR opiera się na otwartości. Używany jest obecnie bardzo często przez agencje rządowe, w różnych kampaniach informacyjnych, przez organizacje.
Model dwukierunkowy asymetryczny
Zaczął kształtować się w trakcie I wojny światowej. Zakłada, że PR ma służyć dobru publicznemu, jeśli przekonuje ludzi do tego, co jest spójne z ich interesem – wraz z nim może również zmieniać się podmiot.
Wówczas dany podmiot pokazywany jest z tej strony, która podoba się najbardziej odbiorcom. Jednocześnie stara się zaspokajać ich potrzeby i poznać je jeszcze bliżej.
Model ten przykłada duży nacisk o badań, aby zdobyć jak najwięcej informacji, na przykład dotyczących grupy docelowej. Aktualnie używany jest ona bardzo często przez wiele przedsiębiorstw.
Model dwukierunkowy symetryczny
W tym modelu zakłada się wymianę informacji i opinii zachodzącą pomiędzy odbiorcami a firmą. Zgodnie z tym modelem, specjaliści w zakresie PR są mediatorami, który chcą przybliżyć odbiorcom stanowisko firmy.
Aktualnie model ten jest dość rzadko wykorzystywany. Przede wszystkim stosowany jest on przez firmy działające na rynkach z małą konkurencją, które mogą skoncentrować się na odbiorcach, bez potrzeby podkreślania swoich dobrych stron, jak ma to miejsce w modelu asymetrycznym.