5 głównych błędów popełnianych przy przygotowaniu biznesplanu

5 głównych błędów popełnianych przy przygotowaniu biznesplanu
5 głównych błędów popełnianych przy przygotowaniu biznesplanu

Biznesplany mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Ci pierwsi wskazują, że to niezbędny dokument dla każdej nowej firmy lub tej, która planuje zmiany, drudzy argumentują, że biznesplan to tylko teoria, a życie najczęściej pisze inne scenariusze. Czasami jednak biznesplan musimy napisać, na przykład w celu pozyskania finansowania. Oto 5 błędów, których powinniśmy się wtedy wystrzegać!

1. Zbyt dużo optymizmu

Każdy zakładający firmę chciałby, aby odniosła ona duży sukces. Jeszcze przed rozpoczęciem jej działalności zaczynamy snuć fantazje o wyjątkowej karierze oraz dużych pieniądzach. Taki optymizm często przenosimy do naszego biznesplanu – jesteśmy wtedy zaślepieni swoim pomysłem i nie jesteśmy przygotowani na to, że coś może pójść niezgodnie z naszym projektem.

Wobec tego nasz biznesplan powinniśmy pisać z naciskiem na realizm. Dotyczy to przede wszystkim ram czasowych potrzebnych do uzyskania oczekiwanych efektów. Nie zakładajmy więc, że firma od razu zacznie przynosić duże zyski.

2. Założenia nieoparte dowodami

Kolejny problem to brak dowodów w biznesplanie. Oczywiście, to, czy założenia rzeczywiście zaczną działać, okaże się dopiero po jakimś czasie, ale już w biznesplanie możemy określić ich szanse na powodzenie.

Zapoznamy się z realiami rynkowymi, oszacujmy popyt na daną usługę lub produkt, porozmawiajmy ze specjalistami, wykonajmy analizę rynku – takie dowody będą solidnym podparciem dla naszych założeń.

3. Zapominanie o trudnościach z uzyskaniem klientów

W wielu biznesplanach mało miejsca poświęca się temu, co ma największy wpływ na działanie firmy, a mianowicie klientom. To właśnie oni wpływają na zyski firmy, kupując jej produkty i korzystając z jej usług.

Założenie firmy nie jest dzisiaj wcale bardzo trudne. Znacznie trudniejsze jest z kolei pozyskanie klientów. Warto więc rozeznać się w tym, czy wybrana branża pozwoli nam na znalezienie wielu odbiorców naszej oferty. Plan sprzedaży powinien być stworzony z naciskiem na realizm!

4. Brak rozeznania konkurencji

Żadna firma nie działa w próżni. Właśnie dlatego w biznesplanie powinny znaleźć się również informacje poświęcone konkurencji.

Naszym celem powinno być oferowanie tego, czego nie oferują konkurenci, albo też tego, co konkurencji mają już w ofercie, ale lepszego – tańszego, wyższej jakości. Wobec tego poprzez poznanie konkurencji możemy sami stworzyć taką firmę, która będzie miała większe szanse na powodzenie.

5. Aktywa nierówne pasywom

Zdarz się również, że osoby, które przygotowują biznesplany, zapominają o tym, że konieczne jest oszacowanie zarówno aktywów, jak i pasywów firmy, czyli jej kosztów, na przykład zobowiązań wobec fiskusa, dostawców. Także nie powinniśmy zapominać o amortyzacji i rentowności.

Gdy do założenia firmy potrzebna będzie nam pożyczka ratalna, w takim przypadku również musimy wkalkulować ją w nasz plan biznesowy. Jeżeli wybierzemy na start wysoką kwotę, warto wydłużyć maksymalnie okres spłaty, ponieważ wtedy raty będą niskie. Nigdy nie wiadomo, kiedy firma zacznie przynosić nam wysokie zyski.