Biały wywiad gospodarczy – co to jest?

Firma nie działa nigdy w próżni – otaczają ją konkurenci, konsumenci, informacje, które wpływają na to, jak funkcjonuje. Aby rozwijać się, firma może również wykorzystać te wszystkie dane na swoją korzyść. W tym celu przeprowadza się między innym białe wywiady.
Firma nie działa nigdy w próżni – otaczają ją konkurenci, konsumenci, informacje, które wpływają na to, jak funkcjonuje. Aby rozwijać się, firma może również wykorzystać te wszystkie dane na swoją korzyść. W tym celu przeprowadza się między innym białe wywiady. Na czym dokładnie polegają wywiady tego rodzaju?
Informacje mają obecnie kluczowe znaczenie – stają się coraz cenniejsze i bardziej poszukiwane. Dzięki informacjom możemy podejmować w biznesie jeszcze lepsze decyzje. Możemy poszukiwać nowych rynków zbytu, możemy odpowiadać oczekiwaniom klientów, możemy sprawić, że konkurencja pozostanie daleko w tyle, a także możemy uniknąć różnych kłopotów związanych z prowadzeniem działalności.
Pozyskanie informacji może odbywać się na różne sposoby, między innymi z pomocą wyspecjalizowanych w tym agencji PR, a nawet agencji detektywistycznych. W przypadku białego wywiadu mamy jednak do czynienia z określonymi obostrzeniami.
Na czym polega biały wywiad?
Biały wywiad czy też wywiad źródeł jawnych, który w języku angielskim określany jest jako open-source intelligence, czyli w skrócie OSINT, jest formą wywiadu gospodarczego, która polega na zdobywaniu informacji jedynie z tych źródeł, które są ogólnie dostępne.
Taka metoda białego wywiadu jest obecnie prowadzona zarówno jako wywiad gospodarczy, prowadzony w celach biznesowych, jak również jako wywiad państwowy.
Wobec tego osoby zbierające wtedy informacje posługują się wtedy tylko etycznymi oraz jawnymi metodami pozyskiwania danych – nie wykorzystują w tym celu metod, które mogą wzbudzać podejrzenia natury etycznej.
Do białych źródeł zalicza się głównie:
- internet, w tym w szczególności media społecznościowe, na przykład takie jak Facebook
- życie publiczne
- wypowiedzi przedstawicieli
- badania społeczne
- ogólnie dostępne rejestry
- środki masowego przekazu, między innymi takie jak prasa czy telewizja
- różnego rodzaju informacje marketingowe udostępniane przez firmy, na przykład jako biuletyny, informatory, reklamy
- analizy produktów
- dokumentacja, która musi być udostępniana przez przedsiębiorstwa zgodnie z wymogami prawnymi
- sądowe ogłoszenia upadłości i postanowienia o postępowaniu układowym
Wobec tego istnieje szereg źródeł, z których możliwe jest pozyskanie informacji w celu przeprowadzenia białego wywiadu. Są to informacje dostępne dla każdego, dlatego nie dochodzi wtedy do nielegalnych i nieetycznych działań, na przykład wykradzenia niedostępnych publicznie danych.
Czy biały wywiad jest skuteczny?
W kontekście białego wywiadu często pojawiają się informacje, że tak naprawdę nie jest on efektywny, biorąc pod uwagę fakt, że nie wykorzystuje on informacji tajnych. Jednak tak naprawdę również jest on w stanie dać bardzo dobre efekty.
Właściwa selekcja oraz analiza informacji pozwalają na uzyskanie bardzo przejrzystych, rzetelnych danych, które następnie mogą być wykorzystane przez firmę, na przykład w celu stworzenia skutecznej strategii marketingowej, wyprzedzenia konkurencji czy też opracowania nowych produktów.