Co to jest procedura chargeback?
Nie każdy posiadacz karty płatniczej zdaje sobie sprawę z tego, że może korzystać ze specjalnej procedury chargeback. Czym ona jest i kiedy możemy ją zastosować?
Każdemu z nas może zdarzyć się nieudany zakup dokonany w sklepie internetowym. Może popsuć się bankomat i nie wypłacić nam pieniędzy, chociaż zostały one pobrane z naszego konta. Może też zdarzyć się, że opłaciliśmy usługę, na przykład wykupiliśmy wycieczkę w biurze podróży, które upadło zanim wyjechaliśmy na wakacje.
Gdy za takie transakcje zapłaciliśmy kartą, nie musimy obawiać się utraconych pieniędzy – w tym przypadku warto skorzystać z procedury chargeback.
Czym jest chargeback?
W języku angielskim chargeback to inaczej obciążenie zwrotne. Jest to określenie procedury inicjowanej przez bank na podstawie reklamacji wykonanej przez klienta. Pozwala ona na odzyskanie pieniędzy z tytułu kwestionowanej transakcji handlowej wtedy, gdy klient nie może samodzielnie i bezpośrednio dochodzić swoich praw.
W ramach procedury chargeback bank wydający kartę przesyła reklamację za pośrednictwem organizacji płatniczej (VISA lub MasterCard). W rezultacie nawet w krótkim czasie posiadacz karty może otrzymać zwrot pieniędzy.
Procedurze chargeback podlegają wszystkie transakcje kartowe przy wypłacie gotówki oraz zakupach w sklepach naziemnych i internetowych, a także przy zamówieniach telefonicznych.
Przykładowe sytuacje, w których można skorzystać z procedury chargeback:
dostarczono zakupiony kartą towar, ale był on uszkodzony
doszło do rozliczenia transakcji, która została anulowana
nie otrzymaliśmy części lub całości sumy wypłacanej z bankomatu
próbowaliśmy zapłacić za towar lub usługę przy użyciu karty, ale transakcja się nie powiodła, pomimo tego karta została obciążona
transakcja została rozliczona nieprawidłowo – więcej niż jeden raz
transakcja została rozliczona w innej kwocie lub walucie niż została ona zaakceptowana
usługa lub produkt opłacone kartą nie zostały dostarczone
widzimy różnicę pomiędzy poprawną kwotą (lub walutą) transakcji a tą, która została opłacona
zakup został zwrócony, jednak nie otrzymaliśmy zwrotu pieniędzy
zostaliśmy obciążeni za usługę, której nie zamawialiśmy
W jaki sposób można skorzystać z procedury chargeback?
Procedura jest bardzo prosta i wymaga zasadniczo tylko kontaktu z pracownikiem banku przez infolinię lub w inny sposób, na przykład przez wysłanie pisma. Najszybszą drogą jest jednak kontakt z infolinią banku.
Przy składaniu reklamacji musimy podać dane swoje, dane karty, datę prowadzonej transakcji, nazwę podmiotu akceptującego transakcję lub lokalizację terminala czy bankomatu, kwotę i walutę transakcji, a także powód wniesienia reklamacji.
Warto też wskazać, że bank może mieć dodatkowe warunki niezbędne do spełnienia, aby skorzystać z procedury chargeback. Mogą być to w zależności od przyczyny reklamacji zgłoszenie sprawy na policję, załączenie dodatkowych dokumentów. Zgłoszenie powinniśmy też wykonać jak najszybciej. Zwlekanie również może spowodować odrzucenie naszej reklamacji.