Czy pracodawca może sprawdzać prywatny telefon pracownika?

Czy pracodawca może sprawdzać prywatny telefon pracownika?

Pracodawcy mają prawo do kontroli pracowników, niemniej jednak nie mają tutaj nieograniczonych możliwości. W wielu przypadkach konieczne jest również uzyskanie zgody pracownika.

Jeśli pracownik wiąże się z pracodawcą umową o pracę, wówczas nakładane są na niego odpowiednie prawa oraz obowiązki wynikające z tego rodzaju umowy. Wśród nich znajduje się między innymi możliwość kontroli bieżącej pracy podwładnego przez pracodawcę. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że kontrola ta ma swoje ograniczenia i nie może ona prowadzić do naruszenia podstawowych prac pracowników.

Co mówi prawo?

Zgodnie z przepisami zawartymi w Kodeksie pracy, kontrola pracownika powinna być zawsze adekwatna do danej sytuacji i nie powinna naruszać dóbr osobistych i godności pracowników. Zatem celem kontroli powinien być interes pracodawcy, więc nie może on po prostu przeglądać sobie rzeczy osobistych oraz telefonu swoich podwładnych.

W Kodeksie cywilnym możemy znaleźć również informacje o dobrach chronionych osób. Zaliczają się do nich między innymi tajemnica korespondencji. Również znaczenie ma tutaj Konstytucja, która zapewnia każdemu obywatelowi ochronę tajemnicy komunikowania się i daje prawo do ochrony danych osobowych.

Kontrola telefonu przez pracodawcę

Jeżeli chodzi o kontrolę telefonu, pracodawca ma do tego prawo tylko wtedy, gdy mówimy o telefonie służbowym. Może on zatem sprawdzać połączenia z telefonów służbowych – tych komórkowych oraz stacjonarnych, może sprawdzać wiadomości wysyłane z takiego telefonu czy przeglądane strony internetowe. Pracodawca może też korzystać z usług lokalizacji przez GPS, aby dowiedzieć się, gdzie pracownik przebywa w godzinach pracy, jeśli nie wykonuje on swoich obowiązków w jednym miejscu.

Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że nie jest możliwa lokalizacja pracownika przez telefon służbowy w godzinach poza pracą. Narusza to jego prawo do prywatności. Także pracodawca nie może podsłuchiwać rozmów pracownika ani czytać wiadomości SMS. Może jednak zamawiać billingi i kontrolować, gdzie i kiedy pracownik dzwonił. Podsłuch jest możliwy tylko w wyjątkowych przypadkach.

Przedsiębiorcy mogą korzystać również ze specjalnych systemów pozwalających na kontrolę i zdalną obsługę urządzeń mobilnych i komputerów służbowych przekazanych pracownikom. Mowa tutaj o oprogramowaniu Mobile Device Management, czyli w skrócie MDM, która pozwala na dostęp do urządzeń mobilnych pracowników także zdalnie. Ma to duże znaczenie również dla bezpieczeństwa firmy – jej dokumentów, danych.

Telefon prywatny pod kontrolą

W związku z powyższym pracodawca nie ma też możliwości dokonywania kontroli telefonu prywatnego pracownika. Nie może przeglądać rozmów, wiadomości – po prostu nie może zażądać jego przekazania przez pracownika w celu kontroli.

Oczywiście, pracodawca ma prawo zażyczyć sobie, aby pracownik nie korzystał z telefonu prywatnego w trakcie pracy i skupił się na powierzonych mu zadaniach. Jeśli pracownik nie będzie przestrzegał umówionych zasad, w takim przypadku pracodawca ma prawo wyciągnąć odpowiednie konsekwencje, na przykład może być to upomnienie czy nagana.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.