Jak zwiększyć satysfakcję pracowników?

Jak zwiększyć satysfakcję pracowników?

Jednym z poważnych problemów pracodawców są niezadowoleni pracownicy. Niestety, tylko niektórzy zdają sobie sprawę z tego, jak duże znaczenie ma ich satysfakcja. Co warto o niej wiedzieć i jak ją zwiększać?

W pracy spędzamy dużo czasu i jest ona częścią naszego życia. Dla pracownika nie ma jednak nic gorszego niż praca, która nie przynosi satysfakcji. Wtedy automatycznie spada także jego motywacja do pracy oraz efektywność. W konsekwencji pracownik może zmienić pracę i przejść do konkurencji. Zatem niezadowoleni pracownicy to dla firmy nic dobrego – mogą wpłynąć na gorsze wyniki przedsiębiorstwa i sprawić, że nie będzie ono tak dobrze odbierane przez klientów.

Dzisiaj mówi się coraz więcej o tym, jak ważna jest odpowiednia kondycja fizyczna oraz psychiczna pracownika. Gdy będzie ona odpowiednim poziomie, wtedy zmienia się nastawienie pracownika oraz jego motywacja do pracy. To w dużej mierze od przedsiębiorcy zależy, czy jego pracownicy będą zadowoleni.

Czym dokładnie jest satysfakcja pracowników?

O satysfakcji pracowników mówimy jako o poziomie ich zadowolenia z pracy. Pod tym pojęciem skrywa się wiele różnych czynników, dlatego musimy pamiętać o tym, że nie ma też jednego, uniwersalnego sposobu na poprawę satysfakcji. Zadaniem pracodawcy jest zatem określenie, czego potrzebują pracownicy, aby byli zadowoleni.

Satysfakcja czerpana z pracy przez pracowników ma duże znaczenie dla całej firmy. Większy komfort z pracy, lepsza motywacja, poczucie sensu wykonywanej pracy, lepsza opinia o przedsiębiorstwie – to tylko niektóre zalety wynikające z wysokiej satysfakcji pracowniczej.

Na satysfakcję pracowników wpływają między innymi:

- osiągane zarobki oraz dodatki

- perspektywy rozwoju zawodowego

- atmosfera panująca w pracy

- kontakty ze współpracownikami

- systemy motywacyjne

- otrzymywane obowiązki

- przestrzeganie prawa pracy i zasad BHP

- elastyczność pracy

Jak zbadać satysfakcję pracowniczą?

Aby wiedzieć, czy pracownicy są zadowoleni z pracy, trzeba to zadać. Badanie pozwoli nam również na określenie, w jakich obszarach będziemy usieli również dokonać zmian.

Najczęściej przedsiębiorcy decydują się na anonimowe ankiety. Wtedy przedsiębiorcy są w stanie uzyskać wszystkie potrzebne informacje, które pozwolą nam na dokonanie potrzebnych zmian. Ankiety mogą być prowadzone również on-line – wystarczy przygotować ankietę albo skorzystać z gotowych szablonów. Można też wydrukować je i przekazać pracownikom.

Jak budować satysfakcję pracowników?

Jeśli wiemy, na co narzekają pracownicy, możemy dokonać zmian w tym właśnie zakresie. Gdy pracownicy narzekają na to, że mają za dużo pracy, można po prostu zorganizować ją na inny sposób, aby nie była ona tak obciążająca. Gdy pracownicy narzekają na niewystarczające dochody, można je podwyższyć, co na pewno zwiększy ich motywację.

Zatem budowa satysfakcji pracowników powinna odbywać się kompleksowo i perspektywicznie. Po wprowadzonych zmianach warto także okresowo prowadzić następne badania, aby dowiedzieć się, czy nasze propozycje uzyskały swój cel.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.