Jak skutecznie szukać pracowników?

Jak skutecznie szukać pracowników?

Twoja firma potrzebuje nowych pracowników? Masz problemy ze znalezieniem odpowiednich kandydatów na różne stanowiska? To problem wielu polskich przedsiębiorców. Wobec tego, jak skutecznie szukać pracowników do swojej firmy?

Pracownicy to niewątpliwie najważniejszy kapitał firmy. Gdy przedsiębiorca dotychczas prowadzący jednoosobową działalność decyduje się na powiększenie firmy, na pewno zastanawia się, jak znaleźć kogoś, kto rzeczywiście będzie mógł się sprawdzić na danym stanowisku. Oczywiście, tego rodzaju obawy dotyczą również firm działających od dłuższego czasu, które zatrudniają już pracowników, ale poszukują nowych.

Gdzie szukać dobrych pracowników? Czy prowadzić rekrutację samodzielnie, a może zlecić to specjalistom w zakresie HR? Na co zwrócić uwagę, aby zatrudnić najlepszych w swojej dziedzinie? Zapraszamy do sprawdzenia.

Poszukiwanie pracowników – od czego zacząć?

Gdy przedsiębiorca poszukuje nowych pracowników, powinien przede wszystkim rozpocząć od określenia, czego tak naprawdę od nich oczekuje. Tutaj oczekiwania te powinny być związane ze stanowiskiem pracy, na którym pracownik ma być zatrudniony.

Pamiętajmy o tym, że nasze wymagania powinny być również realistyczne, dlatego musimy zadać sobie pytanie, czy pracownik powinien być od razu gotowy do podjęcia pracy, czy też możemy go jeszcze podszkolić. W pierwszym przypadku znalezienie pracownika będzie trudniejsze, w drugim łatwiejsze, ale będziemy musieli w niego jeszcze zainwestować.

Gdy już wiemy, czego oczekiwać od nowego pracownika, możemy albo przygotować ogłoszenie samodzielnie, albo skorzystać z usług firm HR.

Samodzielne poszukiwanie pracownika czy pomoc specjalistów w zakresie HR?

Jeżeli nasza firma nie ma własnego działu HR, w takim przypadku możemy wybrać usługi outsourcingowe w tej właśnie dziedzinie. To droższe rozwiązanie niż samodzielne poszukiwanie pracownika, ale za to pozwala na oszczędzenie czasu i wybranie odpowiedniej osoby skuteczniej.

Wówczas pracownicy firmy HR zajmują się przygotowywaniem ogłoszeń, selekcją odpowiednich aplikacji, kontaktem z kandydatami, a także rozmowami kwalifikacyjnymi. Następnie prezentują swojemu klientowi wybranych kandydatów – możemy wtedy wybrać tego odpowiedniego.

Z kolei samodzielne poszukiwanie pracowników pozwala nam na sprawdzenie we własnym zakresie, z kim możemy pracować i odrzucenie tych kandydatów, którzy nie odpowiadają nam pod jakimś względem. Zajmie nam to więcej czasu, ale pozwala na również skuteczne dobranie właściwych osób na to właściwe miejsce.

Na co uważać podczas poszukiwania pracowników?

Przede wszystkim wtedy, gdy nie chcemy popełnić błędu, możemy poszukać innych informacji o kandydacie niż tylko te zawarte w CV oraz liście motywacyjnym. Tutaj z pomocą przychodzą nam portale społecznościowe. Możemy też skontaktować się z poprzednimi pracodawcami czy z uczelniami, aby potwierdzić wiarygodność pracownika.

Pamiętajmy również o tym, jak ważne jest przejrzyste ogłoszenie o pracę. Powinniśmy w nim dokładnie określić, kogo poszukujemy, jakie będą obowiązki pracownika, a także co oferujemy ze swojej strony. Warto podać także proponowaną pensję.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.