Jak zainwestować w pracowników?

Jak zainwestować w pracowników?

Nie każdy przedsiębiorca traktuje pracowników jako wartościowy element działalności swojej firmy, w który warto inwestować. Warto jednak pamiętać o tym, że wykształcony i zadowolony pracownik to dla firmy nieoceniony walor.

Przedsiębiorcy coraz bardziej doceniają wagę inwestycji w pracowników. Wynika to między innymi z faktu, że fachowcy są w cenie. Nie musimy jedna od razu rekrutować najlepszych pracowników posiadających zestaw potrzebnych w firmie umiejętności i informacji. Alternatywnym rozwiązaniem jest inwestowanie w pracowników, aby stopniowo podwyższać ich kwalifikacje.

Niestety, w wielu firmach nadal uważa się, że inwestycje w pracowników są nieopłacalne. Panuje wtedy przekonanie, że pracownik nie będzie w stanie zapewnić wtedy dużej zmiany, zwolni się i przejdzie do konkurencji, dlatego inwestycja będzie nietrafiona. Warto jednak bliżej przyjrzeć się tej kwestii – eksperci są w tej dziedzinie są zgodni, że inwestowanie w pracowników naprawdę się opłaca.

Zalety wynikające z inwestycji w pracowników:

- wyższe kwalifikacje posiadane przez pracowników przekładają się na ich wyższą efektywność pracy oraz większe zyski dla firmy

- pracownicy są bardziej zadowoleni, lojalni i zmotywowani do pracy, co także przekłada się na jej wyniki

- fluktuacja kadr, czyli zmiany związane z kadrami odbywają się rzadziej, co oznacza też niższe koszty związane z rekrutacją nowych pracowników

- dzięki wyższym kompetencjom pracowników firma może poprawić swój wizerunek

- pracownicy mają lepsze kompetencje interpersonalne, co przekłada się na lepszą atmosferę komunikację w pracy

- dzięki szkoleniu własnych pracowników firma nie musi płacić tak dużo za rekrutację ekspertów z zewnątrz

- firma osiąga wzrost przewagi nad konkurencją

Zatem podnoszenie kwalifikacji pracowników niesie ze sobą wiele zalet. Właściwie jedyną wadą jest konieczność poniesienia kosztów związanych ze szkoleniami. Oczywiście, pojawia się też ryzyko, że pracownik firmy może zwolnić się z pracy i przejść do konkurencji. Możemy temu jednak zapobiegać przez zaproponowanie mu lepszych warunków pracy i lepszej płacy, a także przez zastosowanie odpowiednich zapisów w umowie o zakazie konkurencji.

Inwestycja w pracowników – jakie szkolenia wybrać?

Do dyspozycji mamy szereg różnorodnych szkoleń, kursów oraz zajęć skierowanych do pracowników firm. Można wysyłać na nie pojedynczych pracowników albo możemy też wysłać na nie większą grupę – wtedy istnieje możliwość organizacji szkoleń zamkniętych, w których biorą udział tylko pracownicy danej firmy.

Możemy zainwestować zarówno w kursy umiejętności twardych, czyli zawodowych, jak i umiejętności miękkich, czyli związanych z relacjami interpersonalnymi oraz rozwojem osobistym i zawodowym.

W pierwszym przypadku mogą być to szkolenia dotyczące uzyskania nowych umiejętności, na przykład obsługi maszyn czy oprogramowania komputerowego. Z kolei, jeśli chodzi o umiejętności miękkie, mogą być to szkolenia negocjacji, zarządzania czasem, asertywności, budowania autorytetu, motywowania do pracy, delegowania zadań, autoprezentacji. Dobrym wyborem mogą być też szkolenia dotyczące lepszej obsługi klienta.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.