Koszt zatrudnienia pracownika na etacie
Zatrudnienie pracownika na etacie, czyli na umowie o pracę jest dla pracodawcy dość wysokim kosztem. Jednak jest to preferowana metoda wtedy, gdy pracownik ma wykonywać swoje obowiązki regularnie, pod naszym zwierzchnictwem. Z jakimi kosztami związane jest...
Zatrudnienie pracownika na etacie, czyli na umowie o pracę jest dla pracodawcy dość wysokim kosztem. Jednak jest to preferowana metoda wtedy, gdy pracownik ma wykonywać swoje obowiązki regularnie, pod naszym zwierzchnictwem. Z jakimi kosztami związane jest zatrudnienie pracownika na etacie?
Gdy pracodawca chce zdecydować się na zatrudnienie pracownika na etacie, wówczas podczas negocjacji wynagrodzenia powinien on pamiętać o tym, że jego koszty będą wyższe od samej wypłaty pracownika. Jako pracodawca musimy wtedy odprowadzać określoną część składek ubezpieczeniowych, na Fundusz Pracy, a także w określonych przypadkach składki ubezpieczenia wypadkowego.
Również obowiązkiem pracodawcy jest prowadzenie właściwych rozliczeń. Musi on obliczać i pobierać zaliczki na podatek dochodowy i odprowadzać je do urzędu skarbowego z wynagrodzenia pracownika.
Składki ubezpieczeniowe
Pracownik, który jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, podlega obowiązkowo takim ubezpieczeniom jak ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. Pracodawca musi wtedy zgłosić pracownika do ubezpieczeń w ZUS i odprowadzać za niego należne składki.
W jaki sposób oblicza się składki za pracownika? W tym celu konieczne jest pomnożenie stawki procentowej danej składki, która wynika z przepisów przez tak zwaną podstawę wymiaru stawki.
Podstawa wymiaru
Podstawa wymiaru to uzyskany przez pracownika przychód – jego wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, nagrody, dodatki, ekwiwalenty oraz inne kwoty.
Przychodami określa się także świadczenia pieniężne, które są ponoszone za pracownika, a także inne nieodpłatne świadczenia lub te odpłatne częściowo.
Wysokość składek ubezpieczeniowych wynosi:
- ubezpieczenia emerytalne – 19,52% podstawy wymiaru
- ubezpieczenia rentowe – 8% podstawy wymiaru
- ubezpieczenia chorobowe – 2,45% podstawy wymiaru
- ubezpieczenia wypadkowe – od 0,40% do 3,60% podstawy wymiaru zależnie od firmy
Fundusze pozaubezpieczeniowe
Oprócz powyższych składek przedsiębiorca powinien też opłacać fundusze pozaubezpieczeniowe, a mianowicie Fundusz Pracy wynoszący 2,45% podstawy wymiaru oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) – 0,10% podstawy wymiaru.
Od powyższych kosztów przysługują też zwolnienia ze składek przy spełnieniu określonych wymogów.
Zaliczki na podatek dochodowy
Jako pracodawca zatrudniający pracownika na podstawie umowy o pracę wpłacamy też zaliczki na podatek dochodowy.
Zaliczki na podatek dochodowy wynoszą:
* 18% dochodu uzyskanego w danym miesiącu – stawka obowiązuje za miesiące od początku roku do miesiąca (włącznie), w którym dochód uzyskany od początku roku przez pracownika w tym zakładzie pracy przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, czyli 85 528 złotych
* 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu – w przypadku miesięcy następujących po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył 85 528 złotych
Wobec tego przy umowie o pracę pracodawca ponosi dość wysokie koszty, niemniej jednak zapewnia on pracownikowi lepszą ochronę niż na podstawie umów cywilnoprawnych.