Kupno przestrzeni biurowej – kiedy się opłaca?

Kupno przestrzeni biurowej – kiedy się opłaca?

W wielu przedsiębiorstwach kluczowe jest posiadanie odpowiedniej przestrzeni biurowej do prowadzenia działalności. Dzisiaj właściciele firm mają zasadniczo trzy rozwiązania, aby ją pozyskać – zakupienie, wynajęcie albo skorzystanie z coworkingu.

Dla wielu nowych firm znalezienie odpowiedniej przestrzeni biurowej stanowi dość duży problem. Musi ona spełnić kilka głównych wymagań pod kątem metrażu, lokalizacji, a także kosztów. Gdy przedsiębiorca dopiero rozpoczyna działalność, najczęściej nie dysponuje dużymi finansami do kupna własnej przestrzeni biurowej. Gdy jednak firma funkcjonuje już od dłuższego czasu i radzi sobie dobrze, najczęściej pojawia się pytanie – czy warto zakupić własne biuro?

Przestrzeń biurowa na własność

W przypadku mieszkań i domów wolimy mieć te nieruchomości na własność. W przypadku biur sprawa nie jest jednak tak prosta. Generalnie, przedsiębiorcy najczęściej wynajmują przestrzenie biurowe, co daje im znacznie większą elastyczność. Firma nie jest wtedy związana przez cały czas z jednym miejscem działalności.

Oczywiście, zakupienie biura ma wiele zalet. Przede wszystkim przedsiębiorca nie musi płacić co miesiąc wysokiego czynszu za użytkowanie lokalu. Przy własności opłaca tylko podstawowe koszty związane z utrzymaniem.

Ponadto lokale własnościowe mogą stać się cennym majątkiem wchodzącym w skład własności przedsiębiorstwa. Mogą również stanowić element strategii inwestycyjnej. Ceny nieruchomości przez cały czas idą w górę, dlatego posiadanie lokalu będzie mogło być korzystnym posunięciem – po kilku latach można sprzedać go z zyskiem albo wynajmować przy zmianie lokalizacji biura.

Ile musimy zapłacić za biuro?

Ceny biur są na ogół wyższe od cen mieszkań. Wynika to głównie z ich lokalizacji – nieruchomości dla biznesu są położone w dobrych lokalizacjach, w centrum miasta, przy ruchliwych drogach ułatwiających dojazd. Oczywiście, na koszt zakupu biura ma też wpływ miejscowość, w której poszukujemy lokalu.

Warszawa jest zdecydowanie najdroższym rynkiem, jeśli chodzi o biura. Za lokal mający około 60-90 metrów kwadratowych będziemy musieli na ogół zapłacić minimum 1 000 000 złotych w dobrej lokalizacji, wobec tego cena za metr kwadratowy to kilkanaście tysięcy złotych. Tańsze biura w cenie od około 250 000 złotych zakupimy w dzielnicach położonych z dala od Śródmieścia.

Naturalnie, im mniejsza miejscowość, tym ceny są niższe. W mniejszych miastach ceny za biuro mogą wynosić nawet około 4 000 złotych za metr kwadratowy. Z drugiej strony małe miejscowości nie dają firmie tak szerokich perspektyw jak działalność w metropolii.

Wynajem jest bezpieczniejszą opcją

Wobec tego zakupienie przestrzeni biurowej jest dla firmy mniej korzystnym rozwiązaniem niż jej wynajęcie. Biuro na wynajem daje więcej możliwości – przedsiębiorca może zmieniać lokale zgodnie z etapami rozwoju swojej działalności. Ponadto wynajem nie wymaga tak dużego wkładu własnego – to opcja dostępna zarówno dla małych, jak i większych firm.

Gdy poszukujesz pieniędzy na start firmy, w tym na wynajem biura, wybierz pożyczkę ratalną w Aasa. Możesz dostać ją błyskawicznie!

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.