Na czym polega metoda rekrutacji direct search?
Firmy mogą poszukiwać wartościowych pracowników na wiele sposobów. Jednym z nic jest tak zwana metoda direct search. Na czym dokładnie polega ta metoda rekrutacji i kiedy będzie mogła sprawdzić się najlepiej?
Chyba każdemu przedsiębiorcy zależy na tym, aby w jego firmie pracowali tylko najlepsi specjaliści, szczególnie na tych wysokich stanowiskach, gdzie wymagania są największe. Jednak znalezienie odpowiednich kandydatów do pracy może być nie lada wyzwaniem.
W związku z tym coraz częściej zamiast tradycyjnej rekrutacji wykorzystuje się różne inne metody, które pomagają w łatwiejszym znalezieniu specjalistów. Jedną z nich jest metoda direct search, którą możemy przetłumaczyć jako poszukiwanie bezpośrednie.
Czym jest metoda rekrutacji direct search?
Metoda rekrutacji przez poszukiwanie bezpośrednie polega na poszukiwaniu specjalistów z użyciem metod pozwalających na dotarcie do nich bezpośrednio. Precyzyjne dotarcie do kandydatów pozwala na szybsze znalezieni osób, które będą posiadały niezbędne kwalifikacje do pracy na danym stanowisku.
W konsekwencji dzięki tej metodzie przedsiębiorca może znaleźć specjalistów bez prowadzenia standardowego procesu rekrutacji, co również pozwala na przyspieszenie całej procedury.
Metoda ta używana jest przed wszystkim w przypadku zatrudniania pojedynczych pracowników, głównie na stanowiska menedżerskie. Nie ma potrzeby stosowania metody tego rodzaju w przypadku zatrudniania grupy osób – wtedy lepiej sprawdza się rekrutacja tradycyjna.
Zalety rekrutacji metodą direct search:
szansa na znalezienie odpowiedniego pracownika jest znacznie większa
możliwe jest dotarcie do specjalistów, którzy obecnie nie poszukują pracy, ale mogą ją zmienić
pozwala na oszczędność czasu i pieniędzy w porównaniu z tradycyjnymi metodami rekrutacji
pozwala na kompleksowe poszukiwania w różnych branżach
przyspiesza znalezienie odpowiedniego specjalisty do firmy
Jak przebiega metoda rekrutacji direct search?
Metoda ta bazuje na dokładnym przeanalizowaniu danej grupy zawodowej, do której będzie odnosiła się rekrutacja, a także na wyłonieniu takich kandydatów, którzy będą w stanie spełnić wymagania przedsiębiorstwa.
Często rekruterzy konsultują się wcześniej z innymi specjalistami w danej branży, aby dowiedzieć się, na co dokładnie zawracać uwagę podczas rekrutacji, by zyskać przewagę konkurencyjną nad innymi firmami.
Obecnie w metodzie direct search najczęściej wykorzystuje się różnego rodzaju portale społecznościowe, które skoncentrowane są na sferze zawodowej. Wielu specjalistów ma także swoje własne wizytówki on-line, które pozwalają na ułatwienie poszukiwania odpowiednich kandydatów do pracy.
Wobec tego w metodzie poszukiwania bezpośredniego to pracodawca dociera do potencjalnego pracownika, a nie na odwrót. Oferty wysyłane są nie tylko do tych osób, które obecnie poszukują pracy czy zleceń, ale także do tych, które są już zatrudnione. Jeśli nowy pracodawca będzie w stanie zaproponować lepsze warunki, w takim przypadku może nakłonić pracownika do przejścia z poprzedniej firmy do nowej.