Obowiązek zgłaszania zmian w firmie do rejestru CEIDG

Prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej, która zarejestrowana została w bazie CEIDG, związane jest również z dodatkowymi obowiązkami. Wówczas, gdy dojdzie do zmian w firmie, powinniśmy pamiętać o tym, aby zgłosić je również do tej bazy. Co musim...
Prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej, która zarejestrowana została w bazie CEIDG, związane jest również z dodatkowymi obowiązkami. Wówczas, gdy dojdzie do zmian w firmie, powinniśmy pamiętać o tym, aby zgłosić je również do tej bazy. Co musimy zgłaszać i jak możemy to zrobić?
Założenie działalności gospodarczej nie jest obecnie żadnym skomplikowanym zadaniem – we wszystkim przedsiębiorcom pomaga CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. Możemy zrobić to nawet całkowicie przez internet – bez konieczności wychodzenia z domu. W CEIDG nie tylko rejestrujemy działalność gospodarczą, ale również możemy ją zwiesić, wznowić i zamknąć. Także powinniśmy w CEIDG zgłaszać zmiany dotyczące naszej działalności gospodarczej.
Na zgłoszenie zmian wymagających wpisu do CEIDG przedsiębiorca ma 7 dni!
Jakie zmiany musimy zgłaszać do CEIDG?
W trakcie prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca będzie musiał nierzadko dokonywać aktualizacji informacji i zgłaszać je do właściwych urzędów. Dotyczy to między innymi numeru konta bankowego, numeru telefonu, adresu prowadzenia działalności. Poniżej prezentujemy te zmiany, które należy zaktualizować w rejestrze CEIDG.
- siedziba firmy i adres wykonywania działalności, adres do doręczeń
- nazwa firmy
- nazwisko, na przykład zmienione po małżeństwie
- współwłasność małżeńska
- przedmiot działalności na podstawie kodów PKD
- zmiana formy opodatkowania
- zmiana formy prowadzenia dokumentacji
- okresy rozliczeniowe podatku (miesięczne, kwartalne)
- biuro rachunkowe obsługujące firmę
- miejsce przechowywania dokumentów księgowych
- rachunek bankowy
Warto także pamiętać o tym, że w CEIDG musimy również zgłosić chęć zawieszenia działalności gospodarczej, wznowienia działalności oraz jej zamknięcia.
W jaki sposób możemy zgłosić zmianę?
Zgłoszenie zmiany nie jest skomplikowane i można zrobić to tak samo łatwo i szybko jak założenie firmy. W tym celu wykorzystujemy znajomy już formularz oznaczony jako CEIDG-1. Przy zmianie danych nie musimy na nowo wypełniać całego formularza. Poza naszymi danymi identyfikacyjnymi wpisywanymi w rubryce oznaczonej jako 01 zaznaczamy pozycję 02 i wskazujemy na te pola, które chcemy zmienić. Wskazujemy też na datę zmiany.
Zmiany możemy wprowadzić na kilka sposobów. Może być to tradycyjna wizyta w najbliższym urzędzie gminy albo urzędzie miasta. Możemy wtedy wcześniej wypełnić formularz na stronie internetowej CEIDG i zapisać jego numer albo wydrukować go i podpisać.
Wygodniejsze będzie przekazanie formularza drogą elektroniczną. wówczas potrzebny będzie podpis elektroniczny lub Profil Zaufany. Wtedy wypełniony formularz będziemy mogli całkowicie wypisać on-line i w taki sposób wysłać go do CEIDG – nie musimy wtedy osobiście odwiedzać żadnego urzędu.
Możemy też wypisać wniosek na stronie CEIDG w tak zwanym trybie anonimowym, czyli bez podpisu elektronicznego. Wówczas w ciągu 7 dni od daty wypełnienia wniosku musimy złożyć wizytę w urzędzie gminy albo w urzędzie miasta w celu potwierdzenia tożsamości i potwierdzenia złożonego wniosku.