Szkolenie pracowników – koszt czy inwestycja?

Szkolenie pracowników – koszt czy inwestycja?

Każdy pracodawca zatrudniający pracowników często zastanawia się nad tym, czy wysyłać ich na szkolenia. Wiadomo, przeszkolenie pracownika jest sporym kosztem, ale z drugiej strony pozwala na uzyskane bardzo dobrze przygotowanej osoby do wykonywania obowiąz...

Każdy pracodawca zatrudniający pracowników często zastanawia się nad tym, czy wysyłać ich na szkolenia. Wiadomo, przeszkolenie pracownika jest sporym kosztem, ale z drugiej strony pozwala na uzyskane bardzo dobrze przygotowanej osoby do wykonywania obowiązków firmowych.

Gdy pracodawca otwiera firmę i z czasem zaczyna ją rozwijać, może okazać się, że zaczyna brakować mu rąk do pracy. Wtedy pojawia się pomysł zatrudnieni nowego pracownika, który będzie pomagała w prowadzeniu działalności. Już w tym momencie pojawia się pierwsze pytanie – jak znaleźć kogoś, kto będzie znał się na rzeczy?

Nowy pracownik – przeszkolony czy do przeszkolenia?

Właściciel firmy ma zasadniczo dwa rozwiązania w tym przypadku – może zatrudnić pracownika od razu posiadającego wszystkie potrzebne umiejętności i doświadczenie oraz wiedzę, może też poszukiwać takiego, który nie jest idealny, ale za to można go przeszkolić.

Poszukiwanie pracownika posiadającego konkretne przygotowanie na dane stanowisko jest zdecydowanie trudniejsze niż takiego, którego będziemy mogli podszkolić. W tym pierwszym przypadku nie dość, że znalezienie właściwej osoby może zająć nam więcej czasu, to jeszcze dodatkowo musimy liczyć się z tym, że koszty jej zatrudnienia będą wyższe – im bardziej wykwalifikowany i doświadczony pracownik, tym wyższej pensji oczekuje. Nie musimy jednak już inwestować w jego szkolenia.

Gdy wybieramy z kolei pracownia, który dopiero ma być przeszkolony, znalezienie tego właściwego będzie łatwiejsze. Musimy jednak pamiętać o tym, że na początku będziemy musieli wyłożyć określoną sumę na jego przeszkolenie – może być to kwota od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.

Szkolenie pracowników już zatrudnionych

Pracodawca może szkolić też tych pracowników, którzy są już u niego zatrudnieni. Może on przykładowo wysłać ich na szkolenia umiejętności twardych, czyli zawodowych, gdy planuje poszerzenie działalności i prowadzenie innych prac przez tych pracowników.

Może on również skorzystać z bogatej oferty szkoleń miękkich – dotyczą one głównie kształtowania cech charakteru oraz umiejętności komunikacyjnych, na przykład negocjacji, zarządzania zespołem, autoprezentacji, zarządzania czasem.

Tutaj pojawia się znów pytanie – czy takie szkolenia rzeczywiście się opłacają? W końcu przedsiębiorca może na początku zainwestować w pracownika, a ten po jakimś czasie zwolni się i przejdzie do konkurencji.

Szkolenie jako inwestycja i jako koszt

Generalnie szkolenie pracowników się opłaca – jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że może być to również dla nas ryzyko tak jak na powyższym przykładzie. Jednak najczęściej szkolenie pracowników jest bardzo dobrą inwestycją – kosztowną, ale za to przyszłościową, która będzie mogła szybko przynieść oczekiwane rezultaty.

Pracodawca powinien więc zapoznać się z różnymi ofertami firm szkoleniowych, powinien także wytypować takich pracowników, którzy zasługują na przeszkolenie, aby mogli swoją nową wiedzą i umiejętnościami pracować na sukces firmy. Warto więc inwestować w szkolenia – swoje oraz swoich pracowników!

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.