Umiejętności twarde czy miękkie – w co inwestować?

O tym, czy jesteśmy dobrzy na danym stanowisku, decyduje wiele czynników. To nie tylko umiejętności twarde, czyli te związane z naszą wiedzą i doświadczeniem zawodowym, ale również te miękkie, które odnoszą się do naszych kompetencji interpersonalnych, mot...
O tym, czy jesteśmy dobrzy na danym stanowisku, decyduje wiele czynników. To nie tylko umiejętności twarde, czyli te związane z naszą wiedzą i doświadczeniem zawodowym, ale również te miękkie, które odnoszą się do naszych kompetencji interpersonalnych, motywacji i charakteru.
Planujesz założyć własną firmę? A może już teraz ją masz i zależy ci na tym, aby prowadzić ją jeszcze efektywniej? W takim przypadku warto pamiętać o umiejętnościach czy kompetencjach miękkich i twardych. W co powinniśmy inwestować, jeśli zależy nam na lepszych wynikach w pracy?
Umiejętności twarde
Umiejętności te odnoszą się do naszych zdolności zawodowych, wiedzy, doświadczenia. Są to kompetencje mierzalne, potwierdzane odpowiednimi certyfikatami, świadectwami i dyplomami. Umiejętności te możemy nabywać podczas studiów, a także różnych kursów i szkoleń, a także wraz ze stażem pracy.
Także umiejętności twarde określa się mianem podstawowych albo bazowych, ponieważ to one są niezbędne do pracy w określonym zawodzie. Przykładowo, jeśli chcemy pracować jako kierowca, musimy posiadać prawo jazdy. Gdy chcemy założyć własny salon kosmetyczny, powinniśmy mieć skończony odpowiedni kurs.
Przykładowe umiejętności twarde:
- wiedza specjalistyczna w danej dziedzinie
- znajomość języków obcych
- posiadanie prawa jazdy
- umiejętność obsługi oprogramowania komputerowego
- umiejętność obsługi maszyn i urządzeń
Umiejętności miękkie
Z kolei o umiejętnościach miękkich mówimy wtedy, gdy chodzi o nasze zdolności psychofizyczne oraz kompetencje społeczne. Określają one to, jakim jesteśmy człowiekiem, jaką mamy postawę, jak radzimy sobie z różnymi sytuacjami.
Wiele osób mylnie uważa, że kompetencje miękkie to to samo co cechy charakteru. Warto jednak rozgraniczyć te dwa terminy. Umiejętności miękkie możemy pozyskiwać i rozwijać, dlatego możemy doskonalić się w tej dziedzinie.
Przykładowe umiejętności miękkie:
- komunikatywność
- odporność na stres
- umiejętność zarządzania czasem
- autoprezentacja
- asertywność
- umiejętność pracy w zespole
- kreatywność
- umiejętność negocjacji
Co jest ważniejsze – kompetencje miękkie czy twarde?
Zasadniczo trudno wskazać, jakie kompetencje są lepsze – w niektórych zawodach ważne jest posiadanie umiejętności twardych na bardzo wysokim poziomie, w innym z kolei ważne są te miękkie, ponieważ stykamy się wtedy częściej z klientem.
Wobec tego zarówno kompetencje miękkie, jak i kompetencje twarde są bardzo ważne. W zdecydowanej większości zawodów idealny pracownik czy właściciel firmy zajmujący się konkretnymi usługami lub oferujący produkty powinien posiadać dobrze rozwinięte umiejętności miękkie i twarde.
Zatem inwestować możemy w każdy rodzaj kompetencji – najlepiej przemyśleć, jakie z nich będą niezbędne w konkretnym zawodzie. To pozwoli nam na obranie najlepszej drogi, która pozwoli nam na osiągnięcie sukcesu w biznesie.
Szkolenia, kursy, a także różne publikacje oraz informacje o rozwijaniu umiejętności miękkich i twardych można znaleźć już teraz on-line. Z niektórych zajęć można skorzystać nawet za darmo!