Jak unikać opóźnień w płatnościach?

Jak unikać opóźnień w płatnościach?

Opóźnienia w płatnościach mogą przydarzyć się każdemu przedsiębiorcy. Są jednak sposoby na to, aby ich uniknąć. Jeśli chcemy prowadzić firmę bez takich problemów, warto pamiętać o kilku kluczowych kwestiach – wtedy prowadzenie własnej firmy będzie jeszcze....

Opóźnienia w płatnościach mogą przydarzyć się każdemu przedsiębiorcy. Są jednak sposoby na to, aby ich uniknąć. Jeśli chcemy prowadzić firmę bez takich problemów, warto pamiętać o kilku kluczowych kwestiach – wtedy prowadzenie własnej firmy będzie jeszcze łatwiejsze.

Różne są przyczyny opóźnień w płatnościach. Niekiedy mamy do czynienia z sytuacjami losowymi, których nie możemy przewidzieć, w innym przypadku może być to celowe działanie przedsiębiorcy.

Jeśli ktoś winny jest nam pieniądze, możemy okazać współczucie i zaczekać, aż będzie on gotowy do zapłaty, co nie musi się zdarzyć. Możemy też zawalczyć o własne interesy. O czym powinniśmy pamiętać, aby samemu nie stać się ofiarą opóźnień w płatnościach naszych klientów i kontrahentów?

Przestrzegaj terminów

Przede wszystkim powinniśmy pamiętać o tym, aby nie dopuszczać do powstawania opóźnień przez przestrzeganie terminów płatności. Zapomnienie o tym, że ktoś jest nam winny pieniądze, ma miejsce często wtedy, gdy mamy wielu klientów i kontrahentów.

Warto więc prowadzić monitoring płatności – można zrobić to z użyciem oprogramowanie komputerowego czy zwykłego kalendarza, w którym zapisujemy daty, do których pieniądze mają do nas trafić.

Bądź zabezpieczony

W przypadku mniejszych firm zatory w płatnościach mogą być szczególnie niebezpieczne – wtedy długi naszych kontrahentów i klientów mogą stać się naszymi długami. Brak wpłaty w terminie może oznaczać, że firma może być doprowadzona nawet na skraj bankructwa.

Warto więc być przygotowanym na takie przypadki, na przykład mieć pieniądze na kontynuowanie działalności na koncie oszczędnościowym czy lokacie. Możemy też zaciągać pożyczki, ale warto pamiętać o tym, by przeliczyć, czy rzeczywiście są one rozwiązaniem w danej sytuacji. Brak spłaty pożyczki w terminie także może być poważnym problemem.

Upominaj się o należności

Jeśli dochodzi do opóźnienia płatności, w takim przypadku warto upominać się o należności. Możemy robić to poprzez kontakt bezpośredni, na przykład zatelefonowanie czy spotkanie się z dłużnikiem, ale możemy też wysłać do niego list z przypomnieniem o płatności – przedsądowe wezwanie do zapłaty, wiadomość e-mail, SMS.

Sprawdzaj dokładnie kontrahentów i klientów

Jeśli nie chcesz, aby doszło do opóźnienia w płatności, pamiętaj również o tym, że duże znaczenie ma to, z kim dokładnie chcesz zawrzeć umowę. Najlepiej sprawdzić klienta albo kontrahenta, aby mieć pewność, że rzeczywiście jest to osoba, której możemy zaufać.

Aby sprawdzić kontrahenta, możemy skorzystać z różnych dostępnych przez internet Biur Informacji Gospodarczej, czyli BIG-ów. Możemy też po prostu wpisać do wyszukiwarki nazwę firmy. Niekiedy oszukani przez firmy opisują w internecie sytuację, więc będziemy mogli także potraktować to jako przestrogę.

Skorzystaj z usług firm windykacyjnych

Nie musimy jednak samodzielnie radzić sobie z opóźnieniami w płatnościach. Możemy także skorzystać z usług firm, które zajmują się tym na co dzień. Tutaj z pomocą przychodzą nam firmy windykacyjne oraz wybrane kancelarie prawne, które oferują usługi windykacyjne.

Obsługa może polegać na monitorowaniu płatności, wystawieniu pieczęci prewencyjnej, a także na windykacji – tej polubownej i sądowej.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.