Jak zamknąć jednoosobową działalność gospodarczą?

Jak zamknąć jednoosobową działalność gospodarczą?

Jednoosobowa działalność gospodarcza jest łatwa w założeniu – dzisiaj można zrobić to nawet bez wychodzenia z domu, ponieważ formalności załatwimy przez internet. Jak jednak można zamknąć firmę? Czy w tym przypadku również nie jest to tak skomplikowane?

 

Każdy przedsiębiorca zakłada swoją firmę z myślą o jej przyszłych zyskach. Zdarza się jednak, że nawet przy usilnych działaniach mających na celu jej rozwój, nie jest to możliwe. Może także zdarzyć się, że w wyniku splotu różnych wydarzeń przedsiębiorca nie jest już w stanie prowadzić swojej działalności. W takich właśnie przypadkach można dokonać zamknięcia – likwidacji działalności gospodarczej.

 

Zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej wcale nie jest skomplikowane – konieczne jest tylko spełnienie odpowiednich wymogów. Poniżej prezentujemy formalności, o których warto wtedy pamiętać!

 

  1. Dokonanie wyrejestrowania działalności z CEIDG

Jeśli zakładana jest jednoosobowa działalność gospodarcza, jest ona rejestrowana w CEIDG – to skrót od nazwy Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. Jeśli firma ma zostać zamknięta, musimy dokonać wyrejestrowania w CEIDG.

 

Aby dokonać zamknięcia firmy, składamy wniosek CEIDG-1, w którym zaznaczymy opcję, że zamykamy działalność gospodarczą. Mamy na to 7 dni od daty, która znajdzie się w formularzu.

 

Formularz możemy przekazać do CEIDG na kilka sposobów. Większość przedsiębiorców robi to w swoim urzędzie gminy albo urzędzie miasta, ale można również zrobić to przez internet – potrzebujemy wtedy odpowiedniego profilu zaufanego albo podpisu elektronicznego. Trzecia opcja to przekazanie dokumentu pocztą – potrzebujemy wtedy tylko poświadczonego podpisu przez notariusza.

 

  1. Wyrejestrowanie firmy z ZUS

Kolejny etap zamknięcia firmy to wyrejestrowanie jej z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W tym celu trzeba złożyć do urzędu druk ZUS ZWUA. Dzięki niemu możliwe jest wyrejestrowanie się z ubezpieczenia społecznego oraz zdrowotnego.

 

Warto wskazać, że jeśli pod ubezpieczeni przedsiębiorcy podlega także jego rodzina, wówczas ona też musi być wyrejestrowana.

 

  1. Przygotowanie odpowiednich ewidencji

Z zamknięciem firmy związane jest również przeprowadzenie odpowiednich ewidencji majątku przedsiębiorstwa. Do ewidencji tych zaliczają się spis majątku firmy dla celów podatku dochodowego, spis z natury dla celów PIT oraz spis z natury dla celów VAT.

 

Przedsiębiorca nie musi samodzielnie przygotowywać powyższych ewidencji. Jeśli korzysta z usług księgowych, wtedy może również przekazać obowiązek ich przygotowania księgowemu z biura. Nie ma potrzeby przedstawiania ewidencji w urzędach – są one stosowane przy rozliczaniu podatków. Należy jednak przechowywać je przez okres 5 lat do ewentualnej kontroli

 

  1. Rozliczenie podatku VAT

Gdy przedsiębiorca zamyka swoją firmę, powinien również rozliczyć podatek VAT. Dzięki spisowi z natury może obliczyć wymaganą kwotę do zapłaty.

 

Dodatkowo także przedsiębiorca powinien złożyć formularz VAT-Z, który zgłasza, że kończy on działalność, a także powinien złożyć ostatnią deklarację VAT.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.