Rozliczenia z urzędem skarbowym – jakie mamy obowiązki?

Zarówno przedsiębiorcy jak też osoby fizyczne posiadają określone obowiązki związane z rozliczaniem się z urzędami skarbowymi. Osoby fizyczne, które nie prowadzą żadnej działalności gospodarczej mają stałe obowiązki rozliczania się z urzędem skarbowym doty...
Zarówno przedsiębiorcy jak też osoby fizyczne posiadają określone obowiązki związane z rozliczaniem się z urzędami skarbowymi. Osoby fizyczne, które nie prowadzą żadnej działalności gospodarczej mają stałe obowiązki rozliczania się z urzędem skarbowym dotyczącym podatku dochodowego. Natomiast przedsiębiorcy mają znacznie bardziej rozbudowane obowiązki w zakresie rozliczeń z urzędami skarbowymi.
Jednym z obowiązków przedsiębiorców jest rozliczanie się z podatku VAT, co dotyczy na podstawie ustawy o VAT osób prawnych, jednostek organizacyjnych, które nie mają osobowości prawnej a także osób fizycznych.
Opodatkowaniu VAT podlegają określone towary oraz usługi. Dotyczy to między innymi towarów oraz odpłatnie świadczonych usług, które wykonywane są na terytorium danego kraju. VAT dotyczy również eksportu towarów, gdy wywóz towarów jest dokonywany na rzecz dostawy lub bezpośrednio przed dostawcą albo nabywcę, który posiada siedzibę poza terytorium kraju. Opodatkowany VAT jest także import towarów.
Naliczanie VAT
Przedsiębiorcy rozliczający się z podatku VAT mają obowiązek do rozliczania się z podatku VAT. Przy rozliczeniach VAT występują dwa pojęcia czyli podatek VAT naliczony oraz podatek VAT należny. Należny VAT to taki, który powstaje przy sprzedaży i jest to kwota podatku, który musi być zapłacony na rzecz urzędu skarbowego. Naliczony podatek jest kwotą, która pomniejsza zobowiązania z tytułu VAT co jest różnicą pomiędzy zapłaconymi fakturami a wartością faktury.
Generalnie obowiązek podatkowy dotyczący podatku VAT powstaje w momencie wydania towaru, wykonania usługi. Jednocześnie nawet w przypadku gdy przedsiębiorca uzyskał zapłatę w części czy całością przed wykonaniem usługi to obowiązek podatkowych powstaje z chwilą otrzymania zapłat.
Mali podatnicy
Przedsiębiorstwa, którzy mają możliwość wybierania rozliczeń z tytułu podatku VAT to mali podatnicy, którzy mogą decydować się zarówno na rozliczenia w skali miesiąca jak też kwartalnie. Takie deklaracje trzeba składać do 25 każdego miesiąca po okresie rozliczeniowym.
Podatek dochodowy
Na przedsiębiorcach ciąży również obowiązek rozliczania się z podatku dochodowego. Jednak przedsiębiorca nie musi składać comiesięcznych deklaracji związanych z płaceniem zaliczek na podatek dochodowy. Natomiast jest to konieczne w przypadku zatrudniania pracowników na rzecz, których odprowadza się zaliczki na podatek dochodowy. Przedsiębiorcy rozliczający się z podatku dochodowego mają takie same terminy jak osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, czyli rozliczenia się z podatku dochodowego do 30 kwietnia roku następnego w stosunku do roku, w którym powstały zobowiązania podatkowe.
Gdy przedsiębiorca zatrudnia pracowników czy zleceniobiorców również na podstawie umów cywilnoprawnych wówczas ciąży na nim obowiązek wypłacania wynagrodzeń pomniejszanych o zaliczki na podatek dochodowy. Jednocześnie zaliczki muszą być regularnie odprowadzane na konta właściwych urzędów skarbowych do 20 dnia każdego miesiąca następującego po terminie wypłaty wynagrodzenia.
