Spory z organami administracji

Spory z organami administracji

Do sporu z organem administracji dochodzi wtedy, gdy przedsiębiorca będący stroną postępowania nie zgadza się z decyzją organu w jego sprawie. Jak prowadzi się tego rodzaju spory? Czy przedsiębiorca ma szansę na rozwiązanie ich z korzyścią dla siebie?

Spory z organami administracji w Polsce mogą mieć różne podłoże. Najczęściej wynikają one z wydanej przez organ administracyjny decyzji administracyjnej. Mogą być one również związane z przeprowadzoną kontrolą i postanowieniami wydanymi na jej podstawie, a także z nałożonych na przedsiębiorcę kar administracyjnych.

Jeśli przedsiębiorca nie zgadza się z decyzją organu administracji, wtedy może się od niej odwołać. Jest to możliwe niezależnie od tego, czy decyzja organu została wydana w trybie zwykłym, czy też nadano jej rygor natychmiastowej wykonalności. W takiej sytuacji przedsiębiorca może skorzystać z odwołania do określonych sądów.

W sporach z organami administracji ścieżka odwoławcza prezentuje się następująco:

- odwołanie od decyzji organu administracyjnego I instancji do organu administracyjnego II instancji

- odwołanie od decyzji organu administracyjnego II instancji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA)

- skarga kasacyjna na orzeczenie WSA do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA)

Warto też wskazać, że w przypadku niektórych postępowań administracyjnych ten sam organ może rozpoznać sprawę jeszcze raz. Jeśli nadal nie będzie ona korzystna, wtedy można skorzystać z postępowania sądowego.

Każda ścieżka odwoławcza wymaga odpowiednich formalności, dlatego przedsiębiorcy w takim przypadku najczęściej decydują się na skorzystanie z usług doświadczonych prawników.

Skarga na bezczynność

Warto też wspomnieć o jeszcze jednym typie sporu z organami administracji, a mianowicie o skardze na bezczynność. Można wykorzystać ją wtedy, gdy organ administracji, do którego się zwróciliśmy, nie przestrzega terminów postępowania zawartych w przepisach prawa.

W tym przypadku możemy skorzystać ze specjalnego ponaglenia. Można posłużyć się nim wtedy, gdy sprawa nie była rozpatrzona w terminie, czyli doszło do bezczynności, a także wtedy, gdy postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to konieczne dla konkretnej sprawy – wtedy mowa o przewlekłości postępowania.

Ponaglenie składamy wtedy do organu wyższego stopnia i musimy zawrzeć w nim również uzasadnienie.

Spory z administracją zagraniczną

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność nie tylko na terenie Polski, ale również innych krajów, mogą również wchodzić w spory z administracją zagraniczną.

W przypadku problemów z organami administracji na ternie Unii Europejskiej, wykorzystuje się system SOLVIT, który obowiązuje w krajach UE, a także Norwegii, Lichtensteinie i Islandii.

System ma zastosowanie wtedy, gdy dochodzi do niewłaściwego stosowania przepisów Unii Europejskiej. Można korzystać z niego w przypadku problemów za naruszeniem praw UE w ramach rynku wewnętrznego, w sprawach spowodowanych przez administrację, a także w przypadku problemów transgranicznych, na przykład polskiego przedsiębiorcy z urzędem niemieckim.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.