Zwrot towaru – o czym musimy pamiętać?

Zwrot towaru – o czym musimy pamiętać?

Gdy prowadzimy sklep, wówczas możemy spotkać się z klientami, którzy mogą chcieć zwrócić zakupiony u nas wcześniej towar. Co powinniśmy zrobić w takim przypadku?

Głównym celem każdego przedsiębiorcy powinna być satysfakcja klientów. To właśnie wtedy, gdy klienci są zadowoleni, firma może rozwijać się dynamicznie. Zwiększa się sprzedaż, poprawia się wizerunek i opinia firmy. O tym, czy firma będzie mogła zwiększać swoje zyski, decyduje także obsługa klienta, a w tym zakresie często pojawia się tematyka zwrotu towarów.

Czy sklep musi przyjmować zwrot?

To pierwsza kwestia, od której zaczniemy. Generalnie wtedy, gdy klient dokonuje zakupu w normalnym, stacjonarnym sklepie, wówczas powinien pamiętać on o tym, że prawo nie wymaga od sprzedawcy, aby przyjmował on zwroty pełnowartościowych produktów i oddał klientowi pieniądze.

Wobec tego w sytuacji, gdy prowadzimy sklep stacjonarny, klient kupuje u nas pewną rzecz, a potem wraca do nas, ponieważ chce ją oddać i odzyskać pieniądze, nie musimy zgadzać się na zwrot. Polityka zwrotów jest tylko i wyłącznie zależna od naszej woli oraz polityki marketingowej.

Jednak wtedy, gdy prowadzimy sklep internetowy, sytuacja wygląda już inaczej. W tym przypadku jako przedsiębiorcy mamy obowiązek przyjmować zwroty.

Zwroty w przypadku transakcji w sklepach internetowych

Prowadzenie własnego sklepu internetowego to obecnie popularny sposób na zarobek. Gdy chcemy założyć własny e-sklep, powinniśmy pamiętać o tym, że zgodnie z aktualnymi przepisami powinniśmy przyjmować zwroty.

Klient kupujący w sklepie internetowym czy też na aukcji od firmy prowadzącej sklep ma prawo do rozmyślenia się i zwrotu towaru. W tym celu konieczne jest poinformowanie o tym sprzedającego w terminie 14 dni od otrzymania przesyłki. W tym czasie klient ma możliwość odstąpienia od umowy i musi powiadomić o tym przedsiębiorcę na odpowiednim formularzu. Przyczyna zwrotu nie ma tutaj znaczenia.

Nie musimy jednak przyjmować każdego zwrotu. Gdy przykładowo klient zakupi grę komputerową albo płytę z muzyką i zerwie opakowanie, wtedy sprzedawca nie musi przyjmować zwrotu.

Koszty zwrotu pokrywa klient, dlatego nie musimy oddawać pieniędzy za nadaną przez niego wysyłkę. Niektóre firmy jednak pomagają klientom w zwrotach, na przykład wysyłają kuriera po odbiór paczki za darmo albo za drobną opłatą.

Czy opłaca się przyjmować zwroty w sklepie stacjonarnym?

Zwróćmy uwagę jeszcze na jedną kwestię, a mianowicie na przyjmowanie zwrotów w sklepie stacjonarnym. Jak wspomnieliśmy wcześniej, przedsiębiorca nie ma takiego obowiązku, wobec tego może odmówić klientowi przyjęcia zwrotu.

Z drugiej jednak strony przyjmowanie zwrotów jest wychodzeniem naprzeciwko oczekiwaniom klientów – wobec tego klienci czują się wtedy docenieni, mają lepszą opinię o sklepie. Zatem przyjmowanie zwrotów może być dla firmy opłacalne. Oczywiście, w tym przypadku możemy też ustalić samodzielnie swoją odpowiednią politykę zwrotów ze wskazaniem w niej czasu na zwrot. Sklepy do zwrotów przyjmują towary nieużywane, z wszystkimi metkami i oryginalnymi opakowaniami.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.