Kredyt kupiecki – co to jest?

Kredyt kupiecki – co to jest?

Przedsiębiorca może pozyskiwać środki pieniężne na działanie swojej firmy z różnych źródeł. Jednym z nich jest tak zwany kredyt kupiecki. Z jakim produktem mamy tutaj dokładnie do czynienia?

Zdarzają się takie przypadki, gdy firma jest zainteresowana zakupieniem określonych towarów albo usług, ale nie dysponuje właściwymi do tego środkami finansowymi. Wówczas rozwiązaniem może być kredyt kupiecki, który określany jest też mianem kredytu towarowego albo handlowego.

Kredyt kupiecki – definicja

Kredytem kupieckim określa się kredyt udzielany przez sprzedawcę usługi albo towaru swojemu klientowi, który polega na odroczeniu terminu płatności. Zatem odbiorca otrzymuje określone usługi lub towary, ale nie musi płacić za nie od razu, ponieważ płatność może nastąpić dopiero po jakimś czasie.

Zarówno kiedyś, jak i teraz kredyty kupieckie są powszechną praktyką gospodarczą. Są chętnie używane przez mniejsze i większe firmy, które dzięki nim mogą prowadzić swoją działalność w sposób bardziej elastyczny i efektywny.

Jaki jest czas trwania kredytu kupieckiego?

Czas trwania kredytu kupieckiego wynosi najczęściej od kilku tygodni do kilku miesięcy, ale spotyka się również kredyty trwające po kilka lat w przypadku dóbr kapitałowych. Najczęściej jednak termin płatności wynosi 30 dni.

Warto przy tym zaznaczyć, że sprzedaż towarów i usług w ramach kredytów kupieckich jest najczęściej zabezpieczona specjalną polisą ubezpieczeniową, co przekłada się na mniejsze ryzyko transakcji dla sprzedającego.

Jaki warunki trzeba spełnić, aby otrzymać kredy kupiecki?

Aby firma mogła otrzymać kredyt kupiecki, powinna spełnić określone wymagania. Przede wszystkim powinna być ona godna zaufania, więc sprzedający ma prawo do tego, aby sprawdzić jej wiarygodność kredytową. Głównie polega to na sprawdzeniu, czy potencjalny klient ma jakieś długi zapisane w bazach dłużników.

Jeśli jesteśmy małą firmą, możemy nie uzyskać tak wysokiego kredytu kupieckiego jak duże i bardziej zaufane firmy, które z danym sprzedającym współpracują już od lat. Jednak z czasem także możemy wypracować lepsze warunki kredytu kupieckiego.

Niestety, z takiej formy kredytowania nie będziemy mogli skorzystać w sytuacji, gdy mamy już teraz zadłużenia i istnieje ryzyko, że nie będziemy w stanie zapłacić na otrzymane towary i usługi. Także wtedy, gdy naruszymy umowę kredytu kupieckiego, możemy mieć problemy z jego ponownym uzyskaniem od danego sprzedającego.

Główne korzyści wynikające z kredytu kupieckiego

Jak wspomnieliśmy już wcześniej, kredyt kupiecki pozwala przedsiębiorstwom na uzyskanie towarów czy usług bez konieczności natychmiastowej zapłaty – zapłata ta jest odrodzona na wskazany czas.

Jeśli nie posiadamy odpowiedniej kwoty do zapłaty albo po prostu nie chcemy zamrażać naszego kapitału, w takim przypadku kredyt kupiecki będzie strzałem w dziesiątkę. Warto też wskazać, że jest to forma pożyczki pozabankowej, dlatego nie musimy wtedy spełniać takich samych wymogów jak w przypadku kredytów i pożyczek udzielanych przez banki. Z tego też powodu jest on niedrogą metodą na skredytowanie towarów oraz usług na krótki termin – najczęściej oferowany jest on bezpłatnie.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.