Nazwa działalności. Jak wybrać najlepszą?
Gdy zamierzasz założyć własną działalność gospodarczą, musisz również pamiętać o tym, aby znaleźć dla niej odpowiednią nazwę. Niektórzy wymyślają ją na długo przed rejestracją firmy, dla innych z kolei jej wybranie stanowi niemały problem. O czym powinniśm...
Gdy zamierzasz założyć własną działalność gospodarczą, musisz również pamiętać o tym, aby znaleźć dla niej odpowiednią nazwę. Niektórzy wymyślają ją na długo przed rejestracją firmy, dla innych z kolei jej wybranie stanowi niemały problem. O czym powinniśmy pamiętać wtedy, gdy wybieramy nazwę działalności gospodarczej? Jak wybrać najlepszą?
Niewątpliwie jedną z najważniejszych informacji o firmie jest to, jaką będzie miała ona nazwę. To właśnie ona będzie widoczna w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), na jej dokumentach, wizytówkach, stronie internetowej.
Wybierając nazwę dla swojej firmy, powinniśmy nie tylko pamiętać o tym, aby była atrakcyjna oraz przyciągała uwagę, a także wyrażała naszą działalność, ale powinniśmy też brać pod uwagę ograniczenia prawne.
Jak można nazwać firmę?
Gdy firmę zakłada osoba fizyczna, wówczas nazwą jej firmy jest jej imię i nazwisko, na przykład Jan Kowalski. Jednak wcale nie musimy ograniczać się tylko do imienia i nazwiska. Większość osób fizycznych zakładających firmy uzupełnia taką nazwę o dodatkowe słowa. Najczęściej określają one profil działalności, na przykład Jan Kowalski – Usługi BHP. Można również zdecydować się na nazwę fantazyjną, na przykład Jan Kowalski – Biały Kruk.
Oczywiście, nazwa firmy powinna być zawsze bardzo dobrze przemyślana. Pamiętajmy o tym, że w CEIDG nie ma możliwość zastosowania kilku wpisów dla jednej osoby fizycznej. Zatem jeden przedsiębiorca nie może zarejestrować firmy pod kilkoma nazwami.
We wniosku o rejestrację działalności gospodarczej możemy również podać naszą skróconą nazwę działalności. Nie musi ona zawierać imienia i nazwiska przedsiębiorcy. Przykładowo, może być to tylko sama nazwa fantazyjna jak wspomniany Biały Kruk.
Nazwy zastrzeżone i wprowadzające w błąd
Warto jednocześnie zaznaczyć, że nazwa naszej przyszłej firmy nie może wprowadzać w błąd lub zawierać nazw zastrzeżonych.
Korzystanie z niektórych członów nazw jest zastrzeżone i mogą korzystać z nich tylko firmy, które świadczą usługi w tym właśnie zakresie. Przykładowo są to wyrazy takie jak „towarzystwo ubezpieczeń”, „bank”, „klinika”.
Nazwa przedsiębiorstwa nie może też wprowadzać klientów i innych osób w błąd co do profilu jej działalności. Nie można również nazwą firmy podszywać się pod innego przedsiębiorcę, na przykład zastosować nazw takich jak „Coca-Cola”, gdy sprzedajemy napoje gazowane.
Jak sprawdzić, czy nasza nazwa jest oryginalna?
Pamiętajmy również o tym, aby poświęcić chwilę na sprawdzenie, czy wymyślona przez nas nazwa firmy nie jest używana już przez innego przedsiębiorcę w Polsce czy za granicą.
Najprościej zrobić to przez internet. Po prostu wpisujemy daną nazwę do wyszukiwarki internetowej. Najlepiej umieścić ją w znakach określających cudzysłów, czyli „…”. Wtedy wyszukiwarka odnajdzie dokładnie taką frazę, jaką wpisaliśmy do jej okienka.
Przedsiębiorcy mogą skorzystać także z wyszukiwarek zamieszczonych na stronie Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej, a także z baz zagranicznych, na przykład pod adresem: https://euipo.europa.eu/ohimportal/pl/search-availability.